Soutěživost vs. solidarita studentů na střední škole
Competitiveness and solidarity of high school students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151235Identifiers
Study Information System: 227398
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Spalová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
20. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
střední škola, gymnázium, studenti, učitelé, soutěživost, solidarita, podváděníKeywords (English)
high school, grammar school, students, teachers, competitiveness, solidarity, cheatingTato diplomová práce se zabývá soutěživostí a solidaritou u studentů středních škol. Po studentech bývají vyžadovány dobré výsledky a úspěchy ve škole, což vyvolává soutěživost mezi studenty o to, kdo bude nejlepší. Vedle toho se u třídy počítá se spoluprací a solidaritou, aby dobře fungovala jako skupina. Tyto dva fenomény mohou vyvolávat ve studentech tlak a přesto, že se zdánlivě vylučují, jsou spolu propojené. Právě objasnění toho, jak se tyto dva prvky projevují u vztahů ve třídě, bylo cílem tohoto výzkumu. To jsem zkoumala pomocí kvalitativních polo-strukturovaných rozhovorů. Vzhledem k současné pandemické situaci rozhovory probíhaly v on-line podobě. Hlavním zjištěním výzkumu je, že soutěživost se neprojevuje u studentů obvyklým způsobem: nevyžaduje ji po nich okolí, ale spíše se k soutěživosti motivují mezi sebou. Solidarita se projevuje v tom, jak spolupracují a jak si mezi sebou rozumějí. Pro studenty je totiž důležité mít ve třídě přátelské vztahy, což v nich vyvolává touhu více spolupracovat. U spolužáků se kterými si nerozumí solidaritu a spolupráci neprojevují v takové míře. Vztahy se budují nejen pomocí a spoluprací ve třídě, jak bylo očekáváno, ale především právě přátelstvím a mimoškolními aktivitami, které vztahy ve třídě utužují o mnoho více. Další důležitá zjištění jsou, že...
This master's thesis deals with competitiveness and solidarity among high school students. Students are required to have good results and achievements at school, which leads to competition among students to determine who is be the best. In addition, the class counts on cooperation and solidarity to function well as a group. These two phenomena can put pressure on students, and although they seem to be mutually exclusive, they are interconnected. This research focuses on these two elements in class relationships. I conducted qualitative semi- structured interviews. Due to the current pandemic situation, the interviews took place online. The main finding of the research is that competitiveness does not manifest itself in the usual way for students: it is not required by their surroundings, but they rather motivate themselves to compete with each other. Solidarity is reflected in how they work together and how they understand each other. For students it is important to have friendly relationships in the class, which makes them want to cooperate more (classmates with whom the students do not have such friendly relationships are not selected for cooperation to such an extent). Relationships are built not only through help and cooperation in the classroom, as expected, but above all through friendships...