Zobrazit minimální záznam

Development of a Competency Model for the Assessment of Scientific Thinking of Science Graduates
dc.contributor.advisorJanoušková, Svatava
dc.creatorPyskatá Rathouská, Lubomíra
dc.date.accessioned2022-04-11T10:24:51Z
dc.date.available2022-04-11T10:24:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/151167
dc.description.abstractSoučasná společnost stojí na prahu významné proměny trhu práce přináší průmysl Předpokladem je, že do popředí zájmu se postupně pracovní vyšší kvalifikací aměstnanci schopní zastávat specializované pozice vyžadující hlubší znalosti a dovednosti ovníci se schopností řešit komplexní problémy. Systém těchto znalostí, dovedností, ale do určité míry i systém hodnot a postojů je nazýván kompetencemi pro 21. století. Tyto kompetence se musí promítat i do vzdělávání, včetně vzdělání přírodovědného. V rámci vzdělávání v přírodovědných oborech má být ohledem na shora uvedené kladen důraz nejen na přírodovědné znalosti, také jakými jsou kritické a analytické myšlení, schopnost bádat, schopnost řešení problémů či rozhodování. Systém takových znalostí, schopností a dovedností je zahrnut konceptu vědeckého myšlení a uvažování. Na kurikula škol, včetně škol vysokých, tohoto důvodu kladen požadavek na rozvoj vědeckého myšlení a uvažování studentů, které by jim umožnil uplatnit se dobře na pracovním trhu. Postupně se také budují vztahy vysokými školami a zaměstnavateli, které umožňují přizpůsobovat kurikula škol potřebám trhu práce. Vzniká také potřeba komunikovat, jaké obecnější dovednosti a vědomosti studentů vysokých škol měly být rozvíjeny, a jazykem, kterému by rozuměly obě zainteresované strany (jak učitelé a studenti...cs_CZ
dc.description.abstractOur society is currently facing significant changes in the labor market. The changes are brought by the trends from Industry 4.0. The assumption is that higher-skilled positions will gradually come to the forefront of interest: employees who hold specialized positions requiring deeper knowledge and skills, staff with the ability to solve complex problems. The system including knowledge, skills and also to some context values and attitudes is called 21st Century Skills. These skills must be also incorporated and reflected in education, including science education. Science education needs to take into account the above-mentioned as this has direct impact and implications not only on scientific knowledge but also on skills such as critical and analytical thinking, the ability to do research, problem solving or decision-making processes. The system of such key knowledge, abilities and skills is included in the concept of scientific thinking and reasoning. For this reason, the curriculum of schools, including universities, requires development of thinking and reasoning, which would enable them to find a good job on the labor market. Furthermore, relationships between universities and employers are gradually being built, which catalyzes the adoption of universities' curriculum according to the needs of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectScientific Thinking and Reasoning (STAR)en_US
dc.subjectCompetency Modelen_US
dc.subjectCompetencies of Science Graduatesen_US
dc.subjectLabour Marketen_US
dc.subjectvědecké myšlení a uvažovánícs_CZ
dc.subjectkompetenční modelcs_CZ
dc.subjectkompetence absolventů přírodovědných oborůcs_CZ
dc.subjectpracovní trhcs_CZ
dc.titleVytvoření kompetenčního modelu pro hodnocení přírodovědného uvažování absolventů přírodovědných oborůcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-13
dc.description.departmentDepartment of Chemistry Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId195025
dc.title.translatedDevelopment of a Competency Model for the Assessment of Scientific Thinking of Science Graduatesen_US
dc.contributor.refereeBílek, Martin
dc.contributor.refereeKričfaluši, Dana
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Chemistryen_US
thesis.degree.programDidaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Chemistryen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Chemistry Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Chemistryen_US
uk.degree-program.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Chemistryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSoučasná společnost stojí na prahu významné proměny trhu práce přináší průmysl Předpokladem je, že do popředí zájmu se postupně pracovní vyšší kvalifikací aměstnanci schopní zastávat specializované pozice vyžadující hlubší znalosti a dovednosti ovníci se schopností řešit komplexní problémy. Systém těchto znalostí, dovedností, ale do určité míry i systém hodnot a postojů je nazýván kompetencemi pro 21. století. Tyto kompetence se musí promítat i do vzdělávání, včetně vzdělání přírodovědného. V rámci vzdělávání v přírodovědných oborech má být ohledem na shora uvedené kladen důraz nejen na přírodovědné znalosti, také jakými jsou kritické a analytické myšlení, schopnost bádat, schopnost řešení problémů či rozhodování. Systém takových znalostí, schopností a dovedností je zahrnut konceptu vědeckého myšlení a uvažování. Na kurikula škol, včetně škol vysokých, tohoto důvodu kladen požadavek na rozvoj vědeckého myšlení a uvažování studentů, které by jim umožnil uplatnit se dobře na pracovním trhu. Postupně se také budují vztahy vysokými školami a zaměstnavateli, které umožňují přizpůsobovat kurikula škol potřebám trhu práce. Vzniká také potřeba komunikovat, jaké obecnější dovednosti a vědomosti studentů vysokých škol měly být rozvíjeny, a jazykem, kterému by rozuměly obě zainteresované strany (jak učitelé a studenti...cs_CZ
uk.abstract.enOur society is currently facing significant changes in the labor market. The changes are brought by the trends from Industry 4.0. The assumption is that higher-skilled positions will gradually come to the forefront of interest: employees who hold specialized positions requiring deeper knowledge and skills, staff with the ability to solve complex problems. The system including knowledge, skills and also to some context values and attitudes is called 21st Century Skills. These skills must be also incorporated and reflected in education, including science education. Science education needs to take into account the above-mentioned as this has direct impact and implications not only on scientific knowledge but also on skills such as critical and analytical thinking, the ability to do research, problem solving or decision-making processes. The system of such key knowledge, abilities and skills is included in the concept of scientific thinking and reasoning. For this reason, the curriculum of schools, including universities, requires development of thinking and reasoning, which would enable them to find a good job on the labor market. Furthermore, relationships between universities and employers are gradually being built, which catalyzes the adoption of universities' curriculum according to the needs of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV