Konstrukce a užívání démonologických folklorních témat a motivů v populární kultuře: Případová studie videoher
Construction and use of demonological folkloric themes and motifs in popular culture: Video games case study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150690Identifiers
Study Information System: 237223
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Pohunek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology - New Media Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
2. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Ústní tradice|ústní slovesnost|vyprávění|populární kultura|démonologické pověsti|videohry|případová studie|folkloreska|kolektivní paměťKeywords (English)
Oral tradition|oral literature|storytelling|popular culture|demonological legends|video games|case study|folkloresque|collective memoryVideohry v současnosti reprezentují velmi rozšířený kulturní fenomén. Velká část z nich k tvorbě herních příběhů a herního světa využívá rearanžované a komodifikované prvky inspirované vernakulárním folklorem. Díky těmto hrám se do velké míry dokázaly popularizovat některé projevy ústní slovesnosti, a to převážně zástupci orální prózy, konkrétně pak démonologické pověsti, a to nejenom v kolektivní paměti určité skupiny, ale díky masovosti populární kultury i ve všeobecné populaci. Na základě identifikace, zpracování, studia a dokumentace těchto projevů ve vybraném vzorku videoher s převážně folklorní tématikou a následným výzkumem mezi hráči a vývojáři ohledně znalostí těchto projevů lze zjistit, jakým způsobem tyto hry pracují s prvky inspirovanými folklorem nebo jestli už tyto projevy nesouvisí s folklorismem, případně folkloreskou. Práce si klade za cíl prozkoumat tato tvrzení a prozkoumat možnosti zachování projevů ústní slovesnosti v kolektivní paměti subkultury hráčů počítačových her s přesahem na všeobecnou populaci. Klíčová slova ústní tradice, ústní slovesnost, vyprávění, populární kultura, démonologické pověsti, videohry, případová studie, folkloreska, kolektivní paměť
Video games today represent very widespread medium, which has a huge potential. Majority of games uses for its stories and building of their world rearranged and commodified elements inspired by vernacular folklore. Thanks to that kind of games, they were able to preserve and spread some manifestations of oral tradition, mainly representation of oral literature, specifically the representatives of demonological legends, not only in collective memory of certain group, but also in the general population thanks to the mass culture of popular culture. Based on the identification, processing, study and documentation of these manifestations in a selected sample of video games with folklore themes and subsequent research among players and developers about the knowledge of these manifestations, it can be determined whether is the manifestations or folklore, or whether these manifestations are related with folklorism or folkloresque. The thesis aims to examine these statements and to explore the possibilities of preserving the manifestations of oral literature in the collective memory of the subculture of computer game players with an overlap to the general population. Keywords oral tradition, oral literature, storytelling, popular culture, demonological legends, video games, case study, folkloresque,...