Nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci
Nonverbal communication in the pedagogical communication
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150622Identifiers
Study Information System: 231853
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Referee
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Sociální styk, sociální interakce, sociální percepce, sociální komunikace, image osobnosti, pedagogická komunikace, učitel, žák, nonverbální komunikace, mimika, gestika, posturologie, proxemika, haptika, kinezikaKeywords (English)
Social contact, social interaction, social perception, social communication, personality image, pedagogical communication, teacher, learner, nonverbal communication, mimics, gestures, posturology, proxemics, haptics, kinesicsTato rigorózní práce chce upozornit učitele všech stupňů škol na řadu nonverbálních jevů, které se, převážně podvědomě, odehrávají během pedagogické komunikace v interakci žáka a učitele, ale také mezi spolužáky. Práce transformuje vědecké výzkumy v oblasti nonverbální komunikace a obchodu do pedagogického prostředí. Při popisu mnoha nonverbálních jevů si učitel může uvědomit, co se skrývá za signály, které k němu žáci vysílají a jaké signály vysílá žákům on. Díky znalosti nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci může učitel záměrně zlepšit svůj vztah s žáky, vztahy mezi spolužáky, ale také vztah žáků k vyučovacímu předmětu, což s sebou může přinést i větší radost z výuky jak pro žáky, tak pro učitele. Poznatky z této práce může učitel aplikovat i při komunikaci s rodiči či s kolegy.
This thesis aims to draw the attention of teachers throughout different grades to a number of nonverbal phenomena that occur (mostly subconsciously) during didactic communication, not only amid students and teachers but amongst classmates, as well. This treatise transfigures scientific research in the fields of nonverbal communication and business into a didactic environment. By describing the many nonverbal phenomena, the teacher can envision what is behind the nonverbal signals that the students emit and what signals he transmits back. As a result of the knowledge acquired on nonverbal communication in didactic communication, the teacher can intentionally improve his own relationship with students and amid classmates, as well as the bond between students and the given subject, which can contribute to greater joy in the process of learning for both students and teachers. The teacher may apply the knowledge from this paper when interacting with parents or colleagues, as well.