Nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci
Nonverbal communication in the pedagogical communication
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150622Identifikátory
SIS: 231853
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Oponent práce
Prokop, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
16. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Sociální styk, sociální interakce, sociální percepce, sociální komunikace, image osobnosti, pedagogická komunikace, učitel, žák, nonverbální komunikace, mimika, gestika, posturologie, proxemika, haptika, kinezikaKlíčová slova (anglicky)
Social contact, social interaction, social perception, social communication, personality image, pedagogical communication, teacher, learner, nonverbal communication, mimics, gestures, posturology, proxemics, haptics, kinesicsTato rigorózní práce chce upozornit učitele všech stupňů škol na řadu nonverbálních jevů, které se, převážně podvědomě, odehrávají během pedagogické komunikace v interakci žáka a učitele, ale také mezi spolužáky. Práce transformuje vědecké výzkumy v oblasti nonverbální komunikace a obchodu do pedagogického prostředí. Při popisu mnoha nonverbálních jevů si učitel může uvědomit, co se skrývá za signály, které k němu žáci vysílají a jaké signály vysílá žákům on. Díky znalosti nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci může učitel záměrně zlepšit svůj vztah s žáky, vztahy mezi spolužáky, ale také vztah žáků k vyučovacímu předmětu, což s sebou může přinést i větší radost z výuky jak pro žáky, tak pro učitele. Poznatky z této práce může učitel aplikovat i při komunikaci s rodiči či s kolegy.
This thesis aims to draw the attention of teachers throughout different grades to a number of nonverbal phenomena that occur (mostly subconsciously) during didactic communication, not only amid students and teachers but amongst classmates, as well. This treatise transfigures scientific research in the fields of nonverbal communication and business into a didactic environment. By describing the many nonverbal phenomena, the teacher can envision what is behind the nonverbal signals that the students emit and what signals he transmits back. As a result of the knowledge acquired on nonverbal communication in didactic communication, the teacher can intentionally improve his own relationship with students and amid classmates, as well as the bond between students and the given subject, which can contribute to greater joy in the process of learning for both students and teachers. The teacher may apply the knowledge from this paper when interacting with parents or colleagues, as well.