Firemní časopisy mobilních operátorů Vodafone a T-Mobile - ČiliChili a Changer
Mobile operator's corporate magazines - ČiliChilli and Charger
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150589Identifiers
Study Information System: 215523
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
16. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Marketingová komunikace, public relations, PR, obsahový marketing, nativní reklama, firemní časopisy, podpora firemní imageKeywords (English)
Marketing communication, public realtions, PR, content marketing, native advertising, corporate publishing, corporate image supportBakalářská práce s názvem "Firemní časopisy mobilních operátorů Vodafone a T-Mobile: ČiliChili a Charger" si klade za cíl zmapovat obsah firemních periodik zaměřených na zákazníky. Analyzovány jsou dva různé magazíny za periodu let 2017-2019, kdy bylo vydáno 35 výtisků a 22 webových adaptací těchto periodik. Jelikož jsou firemní časopisy odlišné od časopisů určených pro širokou veřejnost, teoretická část práce popisuje jejich historii, specifika a prolnutí s marketingovou a PR funkcí, stejně tak jako nabízí náhled do tvorby nativní reklamy a obsahového marketingu či žurnalistiky, s nimiž se tyto magazíny jako nástroj marketingové praxe úzce prolínají. V praktické části práce je pomocí metody kvantitativní obsahové analýzy vyčíslen poměr různých témat obsahu, rozděleného na obsah se společnostmi nesouvisející, vlastní reklamu, komerční články, CSR témata a řadu dalších. Kategorizací a kvantifikací obsahu tato práce odhaluje podíl reklamních sdělení v celkovém objemu titulů, který v některých případech dosahuje až poloviny celku. Zároveň identifikuje klíčová témata a vývoj v jejich komunikování spolu s možnými trendy v oboru. Z výsledků výzkumu vyplývá, že ve výběru hlavních témat a rozdělení obsahu na komerční a nekomerční, hraje roli komunikační strategie dané společnosti a trendy se mohou titul od titulu lišit.
The bachelor thesis entitled "Mobile operator's corporate magazines: ČiliChili and Charger" aims to cover contents of corporate magazines for customers. Issues of two separate magazines are analysed over a span of three-year period from 2017 to 2019, when total of 35 prints and 22 web adaptations were published. As these types of magazines vary from the titles published for the general public, the present thesis' theory covers their history, specifics and blending with fields such as marketing and PR. It also offers a view into making of native advertising, content marketing or journalism, which intertwine with the marketing tool which corporate publishing is. The practical part of the thesis uses methods of quantitative content analysis to quantify the ratios of different topics categorized into content unrelated with business activities of the particular company as well as commercial articles, CSR themes and many others. By using these methods, the thesis unfolds real ratios of commercial communication compared to the total volume of chosen titles, which sometimes amounts up to the half of the total contents of the publications. It also identifies key topics and development of their communication together with possible trends in that field. Research results state that the choice of key topics and dividing...