dc.contributor.advisor | Loneková, Katarína | |
dc.creator | Vintonjak, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T09:07:14Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T09:07:14Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/150528 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá konceptem soucitu se sebou a jeho rolí v psychoterapeutické praxi. V literárně-přehledové části je nejprve blíže popsán soucit se sebou a jeho role coby prediktora životní spokojenosti a duševního zdraví. Poté je soucit se sebou dán do souvislostí s jemu blízkými koncepty všímavosti a nepřipoutanosti k Já. Následně jsou představeny možnosti integrace soucitu se sebou do psychoterapeutické praxe. Empirická část bakalářské práce popisuje realizovaný výzkumný projekt, jehož cílem bylo ověřit, zda se míra soucitu se sebou, všímavosti a nepřipoutanosti k Já signifikantně zvýší po absolvování tradiční psychoterapie, a to konkrétně skupinové psychoterapie psychodynamického směru u klinické populace. Sběr dat probíhal dotazníkovým šetřením za využití SOCS-CZ, FFMQ-CZ a NTS-CZ. Výběrový soubor tvořilo 41 participantů ve věku 20 až 61 let s diagnózou afektivních poruch, neurotických, stresových a somatoformních poruch a poruch osobnosti. Testování hypotéz bylo provedeno pomocí jednostranného párového t-testu. Výsledná analýza shledala signifikantní zvýšení soucitu se sebou, všímavosti i nepřipoutanosti k Já. Výsledky tak poukazují na to, že soucit se sebou a jemu blízké koncepty všímavosti a nepřipoutanosti k Já lze rozvíjet i v jiných než na soucit se sebou a všímavost... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the concept of self-compassion and its role in psychotherapeutic practice. The literature review section begins with the description of self-compassion and its role as a predictor of well-being and mental health. Self-compassion is then put in context with the related concepts of mindfulness and nonattachment to self. Subsequently, the possibilities for integrating self-compassion into psychotherapeutic practice are presented. The empirical part of the bachelor's thesis describes a research project carried out to test whether the level of self-compassion, mindfulness and nonattachment to self significantly increases after receiving traditional psychotherapeutic treatment, specifically group psychodynamic psychotherapy, in a clinical sample. Data collection was conducted by questionnaire survey using the SOCS-CZ, FFMQ-CZ and NTS-CZ. The sample consisted of 41 participants, aged 20 to 61 years with a diagnosis of affective disorders, neurotic, stress and somatoform disorders and personality disorders. Hypothesis testing was conducted using a one-tailed paired t-test. The analysis found significant increases in self-compassion, mindfulness, and non-attachment to self. Thus, the results suggest that self-compassion and the related concepts of mindfulness and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Self-Compassion|Mindfulness|Nonattachment to Self|Mental Health|Psychotherapy | en_US |
dc.subject | soucit se sebou|všímavost|nepřipoutanost k Já|duševní zdraví|psychoterapie | cs_CZ |
dc.title | Soucit se sebou jako obecný psychoterapeutický faktor | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-01 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 230607 | |
dc.title.translated | Self-compassion as common psychotherapeutic factor | en_US |
dc.contributor.referee | Taušová, Jitka | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá konceptem soucitu se sebou a jeho rolí v psychoterapeutické praxi. V literárně-přehledové části je nejprve blíže popsán soucit se sebou a jeho role coby prediktora životní spokojenosti a duševního zdraví. Poté je soucit se sebou dán do souvislostí s jemu blízkými koncepty všímavosti a nepřipoutanosti k Já. Následně jsou představeny možnosti integrace soucitu se sebou do psychoterapeutické praxe. Empirická část bakalářské práce popisuje realizovaný výzkumný projekt, jehož cílem bylo ověřit, zda se míra soucitu se sebou, všímavosti a nepřipoutanosti k Já signifikantně zvýší po absolvování tradiční psychoterapie, a to konkrétně skupinové psychoterapie psychodynamického směru u klinické populace. Sběr dat probíhal dotazníkovým šetřením za využití SOCS-CZ, FFMQ-CZ a NTS-CZ. Výběrový soubor tvořilo 41 participantů ve věku 20 až 61 let s diagnózou afektivních poruch, neurotických, stresových a somatoformních poruch a poruch osobnosti. Testování hypotéz bylo provedeno pomocí jednostranného párového t-testu. Výsledná analýza shledala signifikantní zvýšení soucitu se sebou, všímavosti i nepřipoutanosti k Já. Výsledky tak poukazují na to, že soucit se sebou a jemu blízké koncepty všímavosti a nepřipoutanosti k Já lze rozvíjet i v jiných než na soucit se sebou a všímavost... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with the concept of self-compassion and its role in psychotherapeutic practice. The literature review section begins with the description of self-compassion and its role as a predictor of well-being and mental health. Self-compassion is then put in context with the related concepts of mindfulness and nonattachment to self. Subsequently, the possibilities for integrating self-compassion into psychotherapeutic practice are presented. The empirical part of the bachelor's thesis describes a research project carried out to test whether the level of self-compassion, mindfulness and nonattachment to self significantly increases after receiving traditional psychotherapeutic treatment, specifically group psychodynamic psychotherapy, in a clinical sample. Data collection was conducted by questionnaire survey using the SOCS-CZ, FFMQ-CZ and NTS-CZ. The sample consisted of 41 participants, aged 20 to 61 years with a diagnosis of affective disorders, neurotic, stress and somatoform disorders and personality disorders. Hypothesis testing was conducted using a one-tailed paired t-test. The analysis found significant increases in self-compassion, mindfulness, and non-attachment to self. Thus, the results suggest that self-compassion and the related concepts of mindfulness and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |