A Variety of Perspectives: The Role of the Narrator in Selected British Dystopian Novels
Rozmanitost hledisek: role vypravěče ve vybraných britských dystopiích
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150370Identifiers
Study Information System: 232713
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Horová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dystopie|narativní situace|fokalizace|Aldous Huxley|George Orwell|Kazuo Ishiguro|vypravěčKeywords (English)
Dystopia|narrative situation|focalization|Aldous Huxley|George Orwell|Kazuo Ishiguro|narratorTato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání narativních situací ve vybraných britských dystopických románech a určuje, jakým způsobem konkrétní narativní strategie přispívají k účinnosti textů. Diskutovanými romány jsou Brave New World Aldouse Huxleyho, Nineteen Eighty-Four George Orwella a Never Let Me Go Kazua Ishigura. Práce analyzuje narativní situaci v každém románu zvlášť, přičemž se zaměřuje na roli vypravěče a jejich přínos pro prezentaci dystopického světa. Pracuje s teorií vyprávění Gérarda Genetteho a jeho konceptem fokalizace, přičemž pomocí jeho terminologie popisuje narativní režim v každém z románů. Zkoumáním role vypravěčů ve zmíněných textech si práce klade za cíl zjistit, jak zvolené narativní techniky rozšiřují zobrazení fiktivních světů, čímž přispívají k účinku románů a schopnosti čtenářů se k nim osobně vztáhnout. Každému z děl je věnována jedna kapitola, aby bylo možné provést podrobnou analýzu narativních situací a určit, jak konkrétní typ vypravěče ovlivňuje způsob vnímání textu.V úvodní části je rozebrán žánr dystopie a její primární účel. Kapitola také představuje teoretický rámec práce a primární texty. Druhá kapitola je věnována Huxleyho románu Brave New World a analyzuje dílo jako autorský román, kde nulová fokalizace vytváří značný odstup mezi čtenářem a postavami a...
This bachelor thesis focuses on examining the narrative situations in selected British dystopian novels and determining how the specific narrative strategies contribute to the texts' efficiency. The discussed novels are Aldous Huxley's Brave New World, George Orwell's Nineteen Eighty- Four, and Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go. The study analyses the narrative situation in every novel separately, concentrating on the role of the narrator and their contribution to the presentation of the dystopian world. The thesis works with Gérard Genette's theory of narrative and his concept of focalization, using his terminology to describe the narrative mode in each of the novels. By examining the role of the narrators in the texts, the present study aims to determine how the chosen narrative techniques augment the depiction of the fictional worlds, thus making the novels more effective and relatable. Each of the novels was given their individual chapters in order to provide a detailed analysis of the narrative situations and determine how the particular type of narrator influences the way the text is perceived. In the introductory part, the genre of dystopia and its primary purpose are discussed. The chapter also introduces the theoretical framework and the primary texts. The second chapter is dedicated to...