Klima školní třídy a vnímaná akademická účinnost žáků na střední škole
Climate of school class and academic self-efficacy of high school students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150349Identifiers
Study Information System: 225208
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
2. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vnímaná akademická účinnost|vnímaná osobní účinnost|třídní klima|student|učitel|škola|rodič|pedagog|Dotazník sociálního klimatu školní třídy|Dotazník studijních zkušenostíKeywords (English)
Academic self-efficacy|Self-efficacy|Classroom climate|Student|Teacher|School|Parent|Pedagogue|Classroom Environment Scale|The Study Experience QuestionnaireCílem bakalářské práce je popsat základní psychologické poznatky, které souvisí s problematikou klimatu školní třídy a vnímané akademické účinností středoškolských studentů. Dále navrhnout výzkum, který by sledoval, zda existuje vztah mezi klimatem ve školní třídě a vnímanou akademickou účinností studentů na střední škole. Teoretická část bakalářské práce je členěna na dvě hlavní části. První část se zabývá klimatem školní třídy a druhá vnímanou akademickou účinností studentů. Část věnována klimatu ve školní třídě obsahuje vymezení pojmu klima školní třídy, znaky klimatu a související pojmy. Dále charakterizuje tvůrce třídního klimatu, tedy učitele, studenty a rodiče. Pojednává o přístupech a metodách zjišťování klimatu třídy. V části zabývající se vnímanou akademickou účinností je vymezena vnímaná osobní účinnost, pojmy s ní související a její zdroje. Dále je popsán koncept vnímané akademické účinnosti, faktory, které na ni působí a problematika jejího měření. Empirická část bakalářské práce se věnuje návrhu výzkumu, jehož cílem je hledání souvislosti mezi klimatem třídy a vnímané akademické účinnosti středoškoláků. Dále se věnuje srovnání výsledků vnímané akademické účinnosti s výsledky J. Draberové (2018). Jedná se o návrh kvantitativního výzkumu, data jsou získávána pomocí Dotazníku CES a...
The aim of the bachelor' s thesis is to describe the basic psychological knowledge related to the issue of the classroom climate and the perceived academic self-efficacy of high school students. Furthermore, to propose research that would monitor whether there is a relationship between the classrooom climate and the perceived self-efficacy of high school students. The theoretical part of the bachelor thesis is divided into two main parts. The first part deals with the classroom climate and the second with the perceived academic self-efficacy of students. The section devoted to classroom climate contains a definition of the term climate of the school classroom, features of the climate and related terms. It also characterizes the creators of the classroom climate - teachers, students and parents and discusses approaches and methods of classroom climate detection. The part dealing with perceived academic self-efficacy defines perceived self-efficacy, concepts related to it and its sources. Furthermore, the concept of perceived academic self- effiacy, factors that affect it and the issue of its measurement are described. The empirical part of this bachelor thesis deals with research design. Aims to find a link between the classroom climate and the perceived academic self-efficacy of high school...