Česká hereze ve francouzské divadelní hře Le Concil de Basle z první poloviny 15. století
Czech heresy in a French play Le Concil de Basle from the first half of the 15th century
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150310Identifiers
Study Information System: 234147
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Christov, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
středověk|hereze|drama|konciliarismus|alegorie|divadlo|Francie|15. stoletíKeywords (English)
Middle Ages|heresy|drama|conciliarism|allegory|theatre|France|15th centuryTato bakalářská práce se zabývá francouzskou divadelní hrou Le Concil de Basle, která byla sepsána v první polovině 15. století anonymním autorem. Konkrétněji analyzuje český heretický element, který se v textu této hry nachází. Součástí práce je vysvětlení politické a náboženské situace v době sepsání díla a vývoje divadelní kultury ve Francii v pozdním středověku. Také samotná divadelní hra je zanalyzována z hlediska žánru, jazyka, postav, symboliky, děje a autorova politického postoje. Přítomnost českého elementu ve hře Concil de Basle je zkoumána na základě konkrétních zmínek v textu a jejich významu, zároveň se práce snaží o posouzení, jak zapadá pohled autora tohoto díla na husitství do širšího kontextu mezinárodní reakce na husitské hnutí v Čechách. Klíčová slova Středověk, hereze, drama, konciliarismus, alegorie, divadlo, Francie, 15. století
This bachelor's dissertation deals with French theatrical play Le Concil de Basle which was composed in the first half of the 15th century by an anonymous author. More specifically, it analyses the Czech heretical element present in the text of the play. The dissertation includes an explanation of the political and religious situation at the time of the play's composition and the development of theatrical culture in France in the late Middle Ages. The drama itself is also analysed in terms of genre, language, characters, symbolism, plot, and the author's political stance. The presence of the Bohemian element in the play Concil de Basle is examined based on specific references in the text and their significance, while the thesis also seeks to assess how the author's view of Hussites fits into the wider context of the international reaction to the Hussite movement in Bohemia. Key words Middle Ages, heresy, drama, conciliarism, allegory, theatre, France, 15th century