The Young Marx: Process of Production and Formation of the Common Powers
Raný Marx: Proces produkce a formace společných schopností
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150275Identifikátory
SIS: 236131
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Karásek, Jindřich
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Karel Marx|smysly|síly|esence|produkce|práce|odcizení|politikaKlíčová slova (anglicky)
Karl Marx|sensibility|powers|essence|production|labor|alienation|politicsV Marxových raných spisech je lidská smyslovost chápána na základě pojmu bytostních sil a jejich předmětů. Marxova myšlenka, že lidské smysly jsou v kapitalistické společnosti ochuzeny, značí, že tato společnost zapříčiňuje redukci smyslovosti na vlastnění a sil na jedinou pracovní sílu. Odcizení interpretuji jako reálný proces této redukce. Jde o produkci bytostí, kterých esence uskutečňuje redukci smyslů a sil. Takto chápána produkce nemá produktivní vnějšek ve smyslu svobodné nebo neodcizené produkce, ale vnějšek politický či destruktivní. Osvobození lidských smyslů je tedy dvojí proces, ve kterém destrukce koinciduje s invencí sil.
In Marx's early writings, human sensibility is understood in terms of essential powers and their objects. Marx's idea that human senses are impoverished in the capitalist society signifies that the latter effectuates a reduction of sensibility to possession and of powers to a single labor power. Alienation, as I interpret it, is the actual process of this reduction; it is a production of beings whose essence realizes the reduction of senses and powers. Production understood in this way does not have a productive outside in the sense of a free or non-alienated production, but a political or destructive outside. Liberation of human sensibility is thus a twofold process in which destruction coincides with invention of powers.
