The Confrontation Between Japanese and American Worlds
Střet Japonských a Amerických světů
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150269Identifiers
Study Information System: 222475
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Zemánek, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kolonialismus|Americká výjimečnost|modernizace Japonska|koncept náboženství|Japonsko-americké vztahyKeywords (English)
colonialism|American exceptionalism|modernization of Japan|concept of religion|Japanese-American relationsTato práce zasazuje historické události prvních setkání mezi Američany a Japonci do širšího kontextu Západní vědy a kolonialismu. V prvních dvou kapitolách rozebírá koncepty náboženství a univerzalismu, přírody a kultury i představu objektivní vědecké metody jako neoddělitelné od jejich historického kontextu pevně spjatého s koloniálním a neo-koloniálním pojetím a vytvářením světa. Třetí kapitola pak ohledává tvorbu Japonska jako konstruktu pozdně Tokugawských modernizačních snah, zatímco čtvrtá nastiňuje Ameriku jako křesťanský a imperiální projekt. Poslední dvě kapitoly konečně probírají samotné střetávání se těchto dvou světů, nejprve s důrazem na Japonskou a posléze na Americkou stranu. Práce tímto poukazuje, že na takovou dějinnou událost by mělo být přistupováno jako ke střetu nejen onto-epistemologických komplexů Amerických a Japonských, ale také jako na střet tématu se světem Západní vědecké metody, nijak nadřazeného materiálním a historickým podmínkám.
This paper places the historical events pertaining to the initial encounters between Japanese and Americans within the context of Western science and colonialism. In the first two chapters, concepts of religion and universalism, nature and culture and the idea of objective scientific method as inseparable from their historical contexts and from colonial and neo-colonial worldmaking. The third chapter presents Japan as a construct of late-Tokugawa modernizing efforts, whilst the fourth focuses on America as a Christian and imperialist project. The remaining chapters then look at the encounters between the two worlds themselves, first with emphasis on the Japanese and later on the American side. By introducing the encounters within the established contexts, this paper stresses the need to approach the confrontation not just as happening between the complex American and Japanese onto-epistemologies, but also with Western scientific method as a participant that is not exempt from its own historic and material conditions and limitations.