Faktory ovlivňující rozhodnutí studentů nastoupit do programu učitelství chemie
Factors affecting studens' decision to start a study programme in chemistry teaching
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150268Identifiers
Study Information System: 232511
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
motivace, student, pedagogická profese, učitelství chemie, FIT-Choice ScaleKeywords (English)
motivation, student, teacher profession, chemistry teaching, FIT-Choice ScaleTato bakalářská práce se zabývá zjištěním motivačních faktorů, které vedou studenty k rozhodnutí stát se učitelem chemie. Teoretická část se nejprve věnuje výběru povolání vědce, zaměřuje se na faktory ovlivňující kariérové rozhodování u žáků a na výběr povolání v přírodních vědách. Dále představuje české i zahraniční výzkumy a publikace, které se zabývají tématikou motivace k učitelství (chemie). Výzkumná část se věnuje sběru a analýze dat, ke kterému byl použit dotazník FIT-Choice Scale. Ten byl nejprve přeložen do českého jazyka. Výzkumu se zúčastnilo celkem 98 studentů učitelství chemie z 8 vysokých škol. Výsledky ukazují, že mezi nejdůležitější faktory ovlivňující rozhodnutí studovat učitelství chemie je práce s dětmi a žáky (adolescenty) a zároveň formování jejich budoucnosti. Mezi další důležité faktory patří vnímání vlastních schopností týkající se vyučování, osobní zaujetí o povolání, představa stability práce, snaha přispět společnosti a předchozí zkušenosti s učením a vyučováním. Naopak nejmenší vliv na volbu učitelského povolání je možnost záložní kariéry. Závěr práce je věnován návrhu, jak zvýšit zájem uchazečů o studium.
This bachelor's thesis is about discovering motivational factors that drive students to become chemistry teachers. The theoretical part firstly talks about choosing a profession with a science background, it focuses on factors that affect the career decision-making of students and picking a job in a science environment. Further, it presents Czech and foreign research as well as the publication of incentive theme for becoming a (chemistry) teacher. The research part is devoted to gathering and analyzing data that were collected using a FIT-Choice Scale questionnaire. Said questionnaire was firstly translated to the Czech language. The research was attended by 98 students of chemistry teaching from 8 colleges. Results exhibit that amongst the most important factors affecting a decision of studying chemistry teaching is working with kids and adolescent students additionally forming their future. Among others also important factors are the self-acknowledgment of personal teaching skills, the individual interest of the job, the conception of stable employment, effort of contributing the society, and previous experience with both teaching and learning. On the contrary, the least amount of influence for the decision on becoming a lecturer is the choice of a backup career. The conclusion of the thesis is...