Zobrazit minimální záznam

Rámování nebezpečného: Umělecké dílo mezi novým materialismem a Williamem S. Burroughsem
dc.contributor.advisorKroulík, Milan
dc.creatorHájková, Helena
dc.date.accessioned2022-04-12T10:20:41Z
dc.date.available2022-04-12T10:20:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150261
dc.description.abstractCílem této práce je pojednat o problematice umění a o uměleckém díle skrze srovnání dvou autorů - myslitelky nového materialismu Elizabeth Grosz a umělce Williama S. Burroughse. Výsledkem tohoto srovnání je filosofie uměleckého díla, která dehumanizuje umění a staví kreativní proces do vztahů, skrze které živé tělo interaguje s dynamickými silami země. Nejdůležitějším krokem práce je analýza těch vztahů, které jsou důsledkem sexuální diference. Ty oznamují počátek uměleckých praktik v přírodě, jelikož zavádí atraktivitu a touhu jakožto mechanismy, skrze které život produkuje své excesivní variace. Další krok je vypracování takového pojetí sexuální diference, jež ji formuluje jako život ohrožující a nebezpečný princip, díky čemuž je možné teorii umění propojit se samotným procesem tvorby uměleckého díla, který je popsán v Burroughsových textech. Zvláštní důraz je kladen na jeho brokovnicové umění, které je zaměřeno na zachycení takzvaného náhodného faktoru kreativity, což Burroughs interpretuje jako esenciální pro možné osamostatnění uměleckého díla od autora či pozorovatele.cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to think through the problematics of art and artwork by comparing two authors - the New Materialism scholar Elizabeth Grosz and the artist William S. Burroughs. The result of this comparison is a philosophy of artwork that dehumanizes art and places the creative process in the relations forming between the living body and the dynamic forces of the earth. The most important step of the thesis is to analyze those relations that result from sexual difference. These announce the arising of art practices in nature, for they establish attractiveness and desire as mechanisms through which life produces excessive variations of itself. Another step is the elaboration of such conceptualization that frames sexual difference as a potentially life-threatening and dangerous principle through which the theory of art can be connected with the process of creation of an artwork as described in Burroughs's texts. Special attention is given to his shotgun art that focuses on capturing the so-called random factor of creation, which Burroughs interprets as something essential for the possible independence of the artwork from both the author and perceiver.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNew Materialism|dynamism|artwork|art|living body|Elizabeth Grosz|William S. Burroughsen_US
dc.subjectnový materialismus|dynamismus|umělecké dílo|umění|živé tělo|Elizabeth Grosz|William S. Burroughscs_CZ
dc.titleFraming of the Dangerous: The Artwork between New Materialism and William S. Burroughsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-08
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId225027
dc.title.translatedRámování nebezpečného: Umělecké dílo mezi novým materialismem a Williamem S. Burroughsemcs_CZ
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofie - Religionistikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophy - Religious Studiesen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofie - Religionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophy - Religious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je pojednat o problematice umění a o uměleckém díle skrze srovnání dvou autorů - myslitelky nového materialismu Elizabeth Grosz a umělce Williama S. Burroughse. Výsledkem tohoto srovnání je filosofie uměleckého díla, která dehumanizuje umění a staví kreativní proces do vztahů, skrze které živé tělo interaguje s dynamickými silami země. Nejdůležitějším krokem práce je analýza těch vztahů, které jsou důsledkem sexuální diference. Ty oznamují počátek uměleckých praktik v přírodě, jelikož zavádí atraktivitu a touhu jakožto mechanismy, skrze které život produkuje své excesivní variace. Další krok je vypracování takového pojetí sexuální diference, jež ji formuluje jako život ohrožující a nebezpečný princip, díky čemuž je možné teorii umění propojit se samotným procesem tvorby uměleckého díla, který je popsán v Burroughsových textech. Zvláštní důraz je kladen na jeho brokovnicové umění, které je zaměřeno na zachycení takzvaného náhodného faktoru kreativity, což Burroughs interpretuje jako esenciální pro možné osamostatnění uměleckého díla od autora či pozorovatele.cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this thesis is to think through the problematics of art and artwork by comparing two authors - the New Materialism scholar Elizabeth Grosz and the artist William S. Burroughs. The result of this comparison is a philosophy of artwork that dehumanizes art and places the creative process in the relations forming between the living body and the dynamic forces of the earth. The most important step of the thesis is to analyze those relations that result from sexual difference. These announce the arising of art practices in nature, for they establish attractiveness and desire as mechanisms through which life produces excessive variations of itself. Another step is the elaboration of such conceptualization that frames sexual difference as a potentially life-threatening and dangerous principle through which the theory of art can be connected with the process of creation of an artwork as described in Burroughs's texts. Special attention is given to his shotgun art that focuses on capturing the so-called random factor of creation, which Burroughs interprets as something essential for the possible independence of the artwork from both the author and perceiver.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV