Adaptace českých podniků zahraničního obchodu na situaci po roce 1989
Adaptation of "enterprises of foreign trades" (PZO) to situation after 1989 revolution in Czechoslovakia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150233Identifiers
Study Information System: 229420
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
15. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Podniky zahraničního obchodu, zahraniční obchod, zahraničí, propagace, exportní firmy, centrální plánování, transformace, Československo, Česká republikaKeywords (English)
Enterprises of foreign trade, foreign trade, foreign countries, propagation, export companies, central planning, transformation, Czechoslovakia, Czech republicTato bakalářská práce se zabývá adaptací podniků zahraničního obchodu na proměny trhu po roce 1989. Cílem bylo popsat strukturu těchto podniků a nadřazených organizací a jejich fungování před rokem 1989 a následně popsat a analyzovat jejich schopnost vyrovnat se s novými podmínkami. Práce se věnuje transformačnímu období do rozpadu Československa, tedy do konce roku 1992. V práci jsou rovněž uvedeny proměny ve struktuře a fungování pěti konkrétních podniků, z nichž dosud existují pouze některé, a rovněž i šesti podniků věnujících se před rokem 1989 propagační činnosti. Analýza probíhala na základě důkladné rešerše dobových a současných materiálů a rovněž i vzpomínek jednoho z bývalých zaměstnanců. Z textu je patrné, že diskutované období bylo pro podniky velmi náročné. Podniky buď zanikly, nebo byly donuceny k naprosté změně své strategie. Klíčová slova Podniky zahraničního obchodu, zahraniční obchod, zahraničí, propagace, exportní firmy, centrální plánování, transformace, Československo, Česká republika
This bachelor thesis follows the apdaptation process of Enterprises of foreign trades (PZO) on the market changes after the year 1989. The purpose of this work was to describe the structure and operation aktivity of said enterprises and parent organizations before 1989 and then describe and analyse their ability to handle new market conditions. This thesis describes the transformation period to the disintegration of Czechoslovakia, ie. until the end of 1992. This thesis also contains descriptions of the changes in structure and operations of five specific trade organizations, some of which still exist and six organizations which specified on propagation as well. The analysis was performed on the basis of thorough research of historic and present literature as well as memories of one former employee. It is shown in the text that the discussed period was very demanding for the trade companies. Change of strategy was crucial otherwise the enterprises would collapse. Key words Enterprises of foreign trade, foreign trade, foreign countries, propagation, export companies, central planning, transformation, Czechoslovakia, Czech republic