Možnosti lektora v podpoře transferu měkkých dovedností do praxe účastníků kurzu
Trainer's Possibilities to Support the Transfer of Soft Skills Training into Practice of the Course Participants
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150217Identifiers
Study Information System: 221486
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
transfer učení|transfer dovedností|efektivita vzdělávání|trénink měkkých dovedností|rozvoj měkkých dovednostíKeywords (English)
transfer of learning|transfer of training|training effectiveness|soft skills training|soft skills developmentCílem práce je odpovědět na otázku, čím vším může lektor měkkých dovedností podpořit, aby účastníci po skončení kurzu naučené skutečně aplikovali, tedy aby došlo k transferu učení do chování. Nejprve proto charakterizuje jak měkké dovednosti, tak transfer, a uvádí jeho specifika právě v případě měkkých dovedností. V další části jsou popsány čtyři předpoklady transferu jakožto klíčové oblasti, s nimiž by měl lektor pracovat, pokud chce podpořit transfer. Práce je nejdřív diskutuje z psychologického hlediska, a následně také vyvozuje doporučení pro praxi lektora. K tomu směřuje zejména vlastní empirické šetření, které bylo realizováno formou expertních interview, a jež úzce navazuje na předcházející teoretické kapitoly, neboť využívá oněch čtyř předpokladů transferu i jejich podtémat jako kostry. Prostor je nicméně ponechán i volnému vyjádření oslovených lektorů, co sami považují za důležité pro transfer. Jelikož empirické šetření usiluje o pojmenování širokého spektra možných způsobů podpory, byli také participanti voleni tak, aby se v rámci dané expertizy jednalo o výzkumný vzorek rozmanitý, zejména co se týče využívaných přístupů, metod a prvků (např. zážitkové pedagogiky, improvizace) či vzdělání. Klíčová slova: transfer učení, transfer dovedností, efektivita vzdělávání, trénink měkkých...
The theses aim to answer the question of how a trainer of soft skills can support the trainees in an application of what they have learned at the course back in their practice, that is to enhance the transfer of training. First both the "soft skills" and the "transfer of training" are characterized and the specifics of their combination - the transfer of soft skills training - are presented. The following part describes four fundamental conditions to transfer as the key areas the trainer should work with to support the transfer. They are discussed from the perspective of psychology and subsequently, the recommendations for trainers' work are drawn. Those recommendations are also the focus of the empirical study. Conducted as expert interviews, it is closely connected to the previous chapter, as it follows the structure of the four conditions to transfer in both the interviews and the data analysis. Yet the experts are also asked to express their view of transfer and what they consider to be the key elements of it. As the research aims to identify a broad spectrum of intervention strategies to support transfer, also the experts are selected to represent a broad spectrum of experienced soft skills trainers. Key words: transfer of learning, transfer of training, training effectiveness, soft skills...