Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Obstacles in Compulsory Education of Children from Socially Disadvantaged Families Viewed by Primary Carers
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149214Identifiers
Study Information System: 223925
Collections
- Kvalifikační práce [23741]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
rodina|sociální znevýhodnění|sociální vyloučení|primární vzdělávání|programy podpory vzdělávání|inkluzeKeywords (English)
family|social disadvantage|social exclusion|compulsory education|programmes of educational support|inclusionBakalářská práce se zabývá fenoménem sociálního znevýhodnění v kontextu základního vzdělávání. Cílem práce je zmapovat překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí tak, jak je vnímají jejich primárně pečující osoby. První část práce popisuje obecně pojem sociální znevýhodnění, jeho vliv na vzdělávání dětí a nastiňuje překážky, které mohou pro děti s tímto znevýhodněním vznikat a možnosti podpory, které jim může škola v tomto případě nabídnout. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu, jehož respondenty byly právě primárně pečující osoby o děti pocházejí ze sociálně znevýhodněných rodin. Klíčová slova: rodina, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, primární vzdělávání, programy podpory vzdělávání, inkluze
The bachelor thesis deals with the phenomenon of social disadvantage in connection with primary education. The aim of the thesis is to identify the obstacles in compulsory education of children from socially disadvantaged families viewed by primary carers. The first section describes, in general, the term social disadvantage, its impact on children's education, and the obstacles which can occur for those children. It also describes the possible support the school can give them in case of educational failure. The empirical part of the thesis is based on qualitative research whose responders were the primary carers of the children from socially disadvantaged families. Key Words: family, social disadvantage, social exclusion, compulsory education, programs of educational support, inclusion