Development a územní rozvoj v kontextu médií
Real Estate and Territorial Development in the Context of Media
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148792Identifikátory
SIS: 228844
Kolekce
- Kvalifikační práce [18176]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
13. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
real estate development, územní rozvoj, výstavba, městské plánování, Praha, brownfield, bytová krize, NIMBY efektKlíčová slova (anglicky)
real estate development, territorial development, construction, urban planning, Prague, brownfield, housing crisis, NIMBY effectPráce se zabývá souvislostmi mezi médii a problematikou realitního developmentu a územního rozvoje. Teoretická část předkládá zásadní oborová témata, na která se soustředí pozornost médií, a zasazuje je do širšího kontextu s důrazem na bytovou situaci v hlavním městě Praze. Práce současně představuje aspekty, které mohou mít vliv na podobu mediálních sdělení, včetně role vlastnictví mediálních domů či ideologického přesvědčení jednotlivých novinářů. Nechybí ani vhled do mediální prezentace developerských společností a jejich obecné reputace. Praktická část se skládá celkem ze tří různých metod výzkumu. První je obsahová analýza zaměřená na mainstreamová média, u nichž se v rámci vybraného časového úseku zkoumá, jakým způsobem se dané problematice věnují. Druhou metodou je kvalitativní analýza, která vychází z rozhovorů absolvovaných se zástupci veřejné správy, soukromého sektoru a neziskové sféry. Třetí aplikovanou metodou je kvantitativní analýza vyplývající z výsledků vlastního průzkumu realizovaného na reprezentativním vzorku obyvatel hlavního města Prahy. Práce v závěru předkládá doporučení, jak by média mohla přispět ke kultivaci oboru a zlepšení komunikace mezi jednotlivými aktéry v problematice developmentu a územního rozvoje.
This thesis analyses the connections between real estate development, territorial development, and the media. The theoretical part presents fundamental topics from the field that are points of focus for the media and places them in a wider context with an emphasis on the housing situation in Prague. It also presents individual aspects that could have an influence on messages in the media, including the role of media ownership and the ideological beliefs of individual journalists. The work further discusses the presentation of developers in the media and their general reputations. The practical part of the paper employs three different research methods. The first is a content analysis focused on mainstream media, where we examine how they cover the topic over a specific period. The second includes a qualitative analysis that is based on interviews with a representative from the public sector, the private sector, and a non-profit. The third method is a quantitative analysis of a representative survey of Prague's inhabitants. In conclusion, the work presents recommendations how media could help cultivate the sector and improve communication between individual actors in real estate and territorial development.