Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Understanding of Own Emotions in Preschool Children and Possibilities of Its Development
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148748Identifiers
Study Information System: 225076
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Takács, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Porozumění emocím|předškolní děti|emoční inteligence|kvalitativní výzkum|EmušáciKeywords (English)
Understanding emotions|preschool children|emotional intelligence|qualitative research|EmušáciPráce se zabývá porozuměním vlastním emocím u předškolních dětí a možnostmi jeho rozvoje. Literárně přehledová část představuje nejznámější modely emoční inteligence a porozumění vlastním emocím jakožto základní složku emoční inteligence. Dále popisuje vývojová specifika předškolního období s důrazem na emoční vývoj, a to zejména na vývoj porozumění emocím. Představeny jsou faktory, které emoční vývoj ovlivňují, a způsoby, jak lze emoční inteligenci, a konkrétně porozumění emocím, rozvíjet. Cílem výzkumné části je prostřednictvím kvalitativního designu studie prozkoumat, jakým způsobem se mění vyjadřování porozumění vlastním emocím u předškolních dětí po absolvování intervence, ve které je využita publikace Emušáci: Ferda a jeho mouchy autorek Michaely Dostálové, Sylvie Jančiové a Heleny Vlčkové. Data jsou získávána prostřednictvím individuálních strukturovaných rozhovorů a zpracovávána metodou tematické analýzy. Výstupy popisují, jakým způsobem předškolní děti vyjadřují porozumění vlastním emocím a k jakým změnám v tomto ohledu dochází po provedení zvolené formy intervence. Klíčová slova Porozumění emocím, předškolní děti, emoční inteligence, kvalitativní výzkum, Emušáci
The work deals with the understanding of own emotions in preschool children and the possibilities of its development. The literature review part presents the most well-known models of emotional intelligence and understanding of own emotions as its basic component. It also describes the developmental specifics of the preschool period with an emphasis on emotional development, and in particular the development of understanding of emotions. Factors that influence emotional development and ways in which emotional intelligence and specifically understanding of emotions can be developed are presented. The aim of the research part is to investigate, through a qualitative study design, how the expression of understanding of one's own emotions in preschool children changes after the intervention, in which the publication Emušáci: Ferda a jeho mouchy by Michaela Dostálová, Sylvia Jančiová and Helena Vlčková is used. The data are collected through individual structured interviews and processed by thematic analysis. The results describe how preschool children express their understanding of their own emotions and what changes occur in this respect after the implementation of the chosen form of intervention. Keywords Understanding emotions, preschool children, emotional intelligence, qualitative research, Emušáci