Hra typu nekonečný běh s dynamickou úpravou složitosti
Hra typu nekonečný běh s dynamickou úpravou složitosti
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148732Identifiers
Study Information System: 224008
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Consultant
Gemrot, Jakub
Referee
Kolek, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Graphics and Game Development
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
game development|endless runner game|dynamic difficulty adjustment|Unity engine|difficultyKeywords (English)
endless runner|dynamic difficulty adjustment|difficulty|Unity engine|game developmentHry typu nekonečný běh jsou podžánrem plošinových her, ve kterých hráč ovládá neustále běžící postavu. Hráčův požitek ze hry je úzce svázán s obtížností hry, což dělá žánr zajímavým pro dynamickou úpravu obtížnosti (DDA, dynamic difficulty adjustment). DDA je způsob úpravy obtížnosti s využitím počítačem řízených metod. V práci jsme nejdříve vytvořili hru typu nekonečný běh v Unity za využití client-server architektury. Poté jsme implementovali DDA systém, který modeluje hráčovy herní dovednosti a používá genetický algoritmus pro výběr herních úrovní. Úprava obtížnosti byla otestována na hráčích. DDA bylo schopno upravit obtížnost hry, zvýšit požitek hráčů ze hry a snížit počet jejich proher. Řešení může být použito v produkčním prostředí ke zvýšení požitku hráčů z her typu nekonečného běhu.
Endless runner (ER) is a game genre where the player controls a constantly running character. The player's enjoyment is closely tied to the difficulty of the game, which makes it an interesting platform for dynamic difficulty adjustment (DDA). DDA is a way of balancing game's difficulty by the use of computer-aided adjusting methods. First, we have developed an endless runner type of game using Unity and utilizing client-server architecture. Second, we have implemented a DDA system using player modeling and genetic algorithms. We have tested the validity of our approach on live users. We were able to adjust the game difficulty to increase player enjoyment and reduce player death rates in levels. This approach can be used in a production environment to improve players' enjoyment of endless runner games.