Analýza očních pohybů žáků při učení se z učebnice fyziky
Eye movements analysis of students when learning from physics textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148397Identifikátory
SIS: 234390
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Snětinová, Marie
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky - Učitelství matematiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
10. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
metoda oční kamery|indikátory|čtení|literární rešeršeKlíčová slova (anglicky)
eyetracking|eyetracikng metrics|reading|literary researchCílem této práce bylo na základě literární rešerše určit indikátory vhodné pro zkoumání metodou oční kamery a jejich interpretace a některé z těchto indikátorů aplikovat na data a vyhodnotit výsledky. Použitá data pocházela z dřívějšího výzkumu I. Jakubské a obsahovala měření pro 9 účastníků. Aplikováno bylo celkem 5 indikátorů. Ukázalo se, že dělení na experty a začátečníky, případně osoby s vysokým množstvím předchozích znalostí a nízkým množstvím předchozích znalostí je vhodnější suplovat dělením na úspěšně a neúspěšně řešící, než dělením na učitele a žáky, na základě indikátorů průměrné délky fixací, procenta fixací nadprůměrné délky a procenta regresí. Převládající typ regresí (funkční vs. nefunkční) se ukázal nevhodným pro krátké texty. Pořadí otázek pro účastníka může mít vliv na hodnoty indikátorů.
The goal of this thesis was to identify indicators suitable for eye-tracking research based on literary research, to assign interpretations to those indicators and to apply them to data. The data used was pre-existing and came from I. Jakubská's research. It contained data from 9 participants. We applied 5 indicators. The results suggest that division between experts and novices or high previous knowledge and low previous knowledge persons is better substituted by division between successful and unsuccessful solvers than it is by division between teachers and pupils, based on the applied indicators of average fixation duration, percentage of fixations of above average duration and regression percentage. Predominant regression type (return sweep vs. backtrack) seems to be an indicator unsuitable for short texts. The order of question assignment can affect values of indicators.
