Rozšířená realita (AR) a její možnosti využití ve vzdělávání: zhodnocení přínosu AR pro výuku lexika v němčině na základě komparace klasické a experimentální metody učení
Augmented reality (AR) and its possibilities of use in education: evaluation of the contribution of AR for teaching vocabulary in German based on a comparison of classical and experimental learning methods
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148193Identifiers
Study Information System: 236617
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Rozšířená realita|vzdělávání|webová aplikace|výuka cizích jazyků|učení se němčiny|učení se slovní zásoby|motivaceKeywords (English)
Augmented reality|education|web application|foreign language teaching|German learning|vocabulary learning|motivationNázev diplomové práce: Rozšířená realita (AR) a její možnosti využití ve vzdělávání: Zhodnocení přínosu AR pro výuku lexika v němčině na základě komparace klasické a experimentální metody učení Abstrakt: Diplomová práce se zabývá využitím rozšířené reality (AR) v kontextu vzdělávání, jež v současnosti představuje dynamicky se rozvíjející technologii. Cílem práce bylo prozkoumat přínos užití AR pro výuku cizího jazyka, porovnat možnosti jejího didaktického uplatnění s tradičním způsobem výuky a zjistit, zda v rámci této komparace představuje učení se pomocí AR motivační faktor podněcující zájem studentů a nástroj k lepšímu porozumění a zapamatování si učební látky díky vizualizaci a působení na emoce. Teoretická část práce představila charakteristické znaky rozšířené reality, srovnala ji s virtuální a mixovanou realitou, uvedla její typy a oblasti využití. Krátce se zmínila o historii, výhodách i negativních stránkách použití této metody, věnovala se současnému stavu výzkumu didaktiky jazyků a případům využití AR v oblasti vzdělávání u nás i v zahraničí. V rámci praktické části bylo vytvořeno webové rozhraní pomocí nástroje Model Viewer umožňujícího zobrazit 3D objekty v rozšířené realitě. Poté byl proveden kvantitativní výzkum se studenty, kteří si vyzkoušeli učení se cizojazyčné slovní zásoby jak v AR...
Title of the master's thesis: Augmented reality (AR) and its possibilities of use in education: Evaluation of the contribution of AR for teaching vocabulary in German based on a comparison of classical and experimental learning methods Abstract: This master's thesis focuses on the use of augmented reality (AR) in the context of education. AR currently represents a dynamically evolving technology. The aim was to explore the benefits of using AR for foreign language teaching, to compare the possibilities of didactic application with the traditional way of teaching and to find out whether learning with AR is a motivating factor stimulating students' interest and a tool for better understanding and memorizing through visualization and acting on emotions. The theoretical part of the work presented the characteristics of augmented reality, its types and areas of use and compared it with virtual and mixed reality. It briefly mentioned the history of AR, the advantages and negative aspects of the use of this method, the current state of research in language didactics and cases of the use of AR in education in the Czech Republic and abroad. In the practical part, a web interface was created using the Model Viewer tool, which allows users to view 3D objects in augmented reality. Then, quantitative research was...