Pedagogické ovlivňování volného času u osob s tělesným a kombinovaným postižením
Pedagogical influences leisure time for people with physical and combined disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148159Identifiers
Study Information System: 229906
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pedagogické ovlivňování|volný čas|tělesné postižení|kombinované postižení|pedagogika volného času|motivaceKeywords (English)
pedagogical influences|leisure time|physical disabilities|combined disabilities|pedagogy of leisure time|motivation(česky): Diplomová práce se zabývá pedagogickým ovlivňováním volného času u osob s tělesným a kombinovaným postižením. Charakter práce je teoreticko-empirický. Cílem práce je zjistit organizaci volnočasových aktivit v Jedličkově ústavu a školy a přiblížit pedagogické ovlivňování volného času v této instituci. Zjistit jeho míru, způsob a dopad na fyzickou a psychickou stránku osob s tělesným a kombinovaným postižením. Teoretická část vychází z odborné literatury, která se zaobírá osobami s tělesným a kombinovaným postižením a pedagogickým ovlivňováním volného času těchto osob. Praktická část obsahuje výzkum smíšený, který je kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Kvalitativní výzkum probíhal pomocí online rozhovorů s vedoucími vychovateli Jedličkova ústavu a školy a přiblížil konkrétní organizaci volnočasových aktivit ve třech úsecích Jedličkova ústavu a školy - dvou týdenních stacionářů a školním klubu. Na základě odpovědí z rozhovorů bylo zjištěno, že organizace volnočasových aktivit v týdenních stacionářích je odlišná od organizace ve školním klubu, a to zejména v časové podpoře a možnostech volnočasových aktivit. Výzkum kvantitativní se uskutečnil pomocí online dotazníku pro pedagogy volnočasových aktivit v Jedličkově ústavu a školy a zjistil míru a způsob ovlivnění pedagogem...
(in English): The master thesis deals with the pedagogical influence of leisure time for people with physical and combined disabilities. The nature of the work is theoretical-empirical. The aim of this work is to find out the organization of leisure activities in the Jedlička Institute and Schools, and to approach the pedagogical influences of leisure time in this institution. Its extent, manner and impact of pedagogical influences on the physical and mental side of people with physical and combined disabilities are determined. The theoretical part is based on professional literature that deals with people with physical and combined disabilities and pedagogical influences leisure time of these people. The practical part contains mixed research, which is a combination of qualitative and quantitative research. Qualitative research was conducted through online interviews with leading educators of the Jedlička Institute and Schools and presented the specific organization of leisure activities in three sections of the Jedlička Institute and Schools - two weekly hospitals and a school club. Based on the answers from the interviews, it was found that the organization of leisure activities in weekly hospitals is different from the organization in the school club, especially in time allocation and...