Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi
Word order in spontaneous conversations of mothers with children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148107Identifiers
Study Information System: 223613
Collections
- Kvalifikační práce [23790]
Author
Advisor
Referee
Šimík, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
slovosled|věta s tranzitivním slovesem|kanonický slovosled|osvojování češtiny|SVOKeywords (English)
word order|transitive sentence|canonical word order|acquisition of Czech language|SVOCílem této diplomové práce je analyzovat slovosled vět s tranzitivními slovesy v přirozené produkci dvouletých a čtyřletých dětí osvojujících si češtinu. Teoretická část práce se zaměřuje jednak obecně na osvojování jazyka u dětí v daném věkovém období, jednak na problematiku osvojování vět s tranzitivními slovesy u dětí pojednanou v zahraničních studiích. Výsledky těchto studií pracují s tezí o kanonickém slovosledu, který se v dětské produkci a recepci objevuje jako první, zatímco jiné slovosledy mohou pro děti představovat problém. Aby bylo možné tato zjištění porovnat se situací v češtině, byla pro účely praktické části zakódována data získaná z existujícího korpusu dětských konverzací s matkami. Tato data jsou v praktické části dále analyzována, přičemž výsledky těchto analýz přináší doklady o tom, že ve spontánní produkci českých dětí není jednoznačně možné vysledovat preference pro kanonický slovosled, ani obtíže při osvojování jiného než kanonického slovosledu. Tato práce také přináší základní popisné údaje o slovosledu vět s tranzitivními slovesy u dětí jak v průběhu času, tak ve vztahu k takovým větám v produkci jejich matek. Klíčová slova slovosled, věta s tranzitivním slovesem, kanonický slovosled, osvojování češtiny, SVO
The aim of this thesis is to analyse word order in transitive sentences in natural production of two- and four-year old children during Czech language acquisition. The theoretical part focuses on language acquisition in general, in children in a given age period and on the acquisition of transitive sentences in children, discussed in studies carried out abroad. The results of these studies work with a thesis about a canonical word order, which is the first to emerge in child production and reception, while other types of word order might pose a problem for children with regards to interpretation. In order to be able to compare these findings with Czech language, data from an existing corpora of child conversations with their mothers were coded for the purposes of the practical part of this thesis. This data is subsequently analysed in the practical part, with the findings of these analyses implying that in spontaneous language production of Czech children, it is impossible to unambiguously track the preferences for canonical word order, as well as difficulties in adopting word order other than canonical. This thesis also brings basic descriptive information about the word order in transitive sentences both in children over time and in relation to word order that is used by their mothers. Key words...