Příspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcí
Contribution to the development of dynamic assessment tools of executive functions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148103Identifiers
Study Information System: 224231
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lukavský, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dynamická diagnostika|exekutivní funkce|gradované pobídky|speciální vzdělávací potřebyKeywords (English)
Dynamic assessment|executive functions|graduated prompts|special educational needsDiplomová práce si klade za cíl představit nově navržené metody dynamické diagnostiky exekutivních funkcí a zhodnotit jejich přínos prostřednictvím pilotní studie. Literárně-přehledová část je věnována uvedení do dynamického přístupu k psychodiagnostice a jejím metodám a popisuje rovněž oblast exekutivních funkcí. Ve výzkumné části jsou představeny navržené testy, zaměřující se na posouzení schopnosti plánování, kognitivní flexibility, logického usuzování, pracovní paměti a sebemonitorování. Jejich principem je metoda gradovaných pobídek. Výzkumný vzorek realizované studie byl tvořen třiceti probandy ve věku od osmi do patnácti let. Tito respondenti byli rozděleni do dvou stejně početných skupin. První skupina zahrnovala děti se speciálními vzdělávacími potřebami, druhá respondenty intaktní. Výsledky studie byly vyhodnoceny kvantitativně i kvalitativně. V rámci kvantitativní části byly skupiny porovnávány v počtu potřebných pobídek a dokončených položek. Kvalitativní část se zaměřovala na podrobnou analýzu diagnosticky relevantních informací získaných z použitých metod. Výsledky kvantitativní části výzkumu ukázaly, že se mezi sebou skupiny neliší v počtu potřebných gradovaných pobídek, ani v počtu dokončených položek. Z kvalitativní analýzy vyplynuly diagnosticky cenné informace o probandech, na...
The diploma thesis aims to present newly proposed methods of dynamic assessment of executive functions and evaluate their benefits through a pilot study. The theoretical section introduces dynamic approach to assessment and its methods and also describes the area of executive functions. The research part presents the proposed tests, focusing on the assessment of planning skills, cognitive flexibility, logical reasoning, working memory and self- monitoring. Their principle is the method of graduated prompts. The research sample used for the study consisted of thirty respondents aged from eight to fifteen years. The respondents were divided into two groups with the same number of participants. The first group included children with special educational needs, the second group involved intact respondents. The results of the study were evaluated quantitatively and qualitatively. Within the quantitative part, the number of necessary prompts and completed items was compared in both groups. The qualitative part focused on a detailed analysis of diagnostically relevant information obtained using the aforementioned methods. The results of the quantitative part of the research showed that the groups differ from each other neither in the number of graduated prompts required, nor in the number of completed...