Zpracování vět se slepou kolejí u studentů středních škol s češtinou jako mateřským jazykem
Garden-path sentences processing in high-school students with Czech as a native language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148085Identifiers
Study Information System: 217082
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Saicová Římalová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
6. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zpracování věty|psycholingvistika|češtinaKeywords (English)
sentence processing|psycholinguistics|CzechPředkládaná diplomová práce se zabývá zpracováním vět se slepou kolejí v češtině a volně navazuje na výzkum v rámci tzv. dostatečně dobrého zpracování jazyka. Některé studie v rámci tohoto přístupu předpokládají, že reanalýza vět se slepou kolejí vede k tvorbě úplných a inputu věrných reprezentací, ale že původní interpretace víceznačného úseku není plně potlačena a dále existuje vedle interpretace nové (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). Tyto poznatky jsou však formulovány na základě studia omezeného okruhu syntaktických struktur. Diplomová práce představuje sadu tří experimentů, které prostřednictvím metody čtení vlastním tempem a otevřených kontrolních otázek testují, zda je závěry Slatteryho et al. (2013) možné vztáhnout i k dalším, dosud neprozkoumaným strukturám, jmenovitě větám jako "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku." Výsledky experimentů ukazují, že předpoklady dostatečně dobrého zpracování jazyka lze k těmto větám vztáhnout pouze v případě, že mají v objektu substantivum popisující osobu, čímž se mimo jiné zvýší i celková náročnost zpracování. U méně náročné varianty těchto vět, kde v předmětu stojí substantivum popisující věc, se výsledky zpracování neliší od podobných nevíceznačných vět. Klíčová slova: dostatečně dobré zpracování jazyka,...
The presented thesis focuses on garden-path sentence processing in Czech and follows the line of research within the good-enough approach to language comprehension. Some studies within this framework suggest that, after a garden-path sentence is reanalysed, a full and complete syntactic representation is formed, but the system fails to prune the initial misanalysis completely (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). However, the research of garden-path sentences within the good-enough approach stems from a limited number of syntactic structures. This thesis presents a series of three self-paced reading experiments employing open-ended comprehension questions that aim to test if the conclusions of Slattery et al. (2013) can also be applied to syntactic structures that have not yet been examined within this framework, namely senteces such as "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku.". The results are only partially in accordance with the hypothesis. The lingering misanalysis effect was shown only for the sentences with an animate object (these sentences were generally harder to process). Sentences with an inanimate object, that are easier to analyse, show no difference in response accuracy in comparison with similar unambiguous sentences. Keywords: garden-path sentences,...