Prezentace časování sloves v přítomném čase v učebnicích češtiny pro cizince (pro rusky mluvící studenty)
Presentation of Czech Conjugation in Present Tense in Textbooks of Czech for Foreigners (for Russian Speaking Students)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148043Identifikátory
SIS: 214078
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Saicová Římalová, Lucie
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
6. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čeština pro cizince|slovesné třídy|učebnice češtiny pro cizince|osvojování češtiny jako cizího jazykaKlíčová slova (anglicky)
Czech for Foreigners|Czech Conjugation|Texbooks of Czech for Foreigners|Acquisition of Czech as a Foreign Language(česky) Diplomová práce se zabývá otázkou, jak je ve vybraných učebnicích češtiny pro rusky mluvící studenty je prezentována konjugace sloves. Soustředí se na způsob, jak vybrané učební materiály klasifikují česká verba a jak představují jejich časování. Systém prezentace užívaný v učebnicích a třídění sloves se porovnává s prezentací slovesné konjugace v gramatikách určených rodilým mluvčím češtiny, s prezentací v gramatikách pro cizince a s doporučeními z popisů češtiny na úrovních A1 a A2 SERR. Každá z analyzovaných učebnic představuje systém českých sloves trochu jinak. Není rozpracován jednotný přístup ke klasifikaci sloves. Užívaný systém se odlišuje od toho, který je v současných gramatikách určených rodilým mluvčím a v gramatikách pro cizince. Cílem práce je odhalit shody a odlišnosti klasifikace a prezentace sloves ve vybraných učebnicích. Analýza mezer zpracování prezentace slovesných tříd v prézentu může být užitečná při tvorbě učebních materiálů.
(in English): The master's thesis deals with the question of how verb conjugation is presented in selected Czech textbooks for Russian-speaking students. It focuses on the way selected teaching materials classify Czech verbs and introduce their conjugation. The verb classification used in textbooks is compared with that in grammar books for native Czech speakers and that in grammar books for foreigners. and with CEFR recommendations for Czech at A1 and A2 levels. Each of the analyzed textbooks presents a system of Czech verbs in their own way. There is no unified approach to the classification of verbs. The systems used in textbooks differ between those in grammar books for native speakers and in those for foreigners. The aim of the work is to reveal similarities and differences in the classification and presentation of verbs in selected textbooks. The analysis of the gaps in the presentation of verb classes in present tense can be useful in the creation of teaching materials.
