Školní z(ne)hodnocení
(D)Evaluation at School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148010Identifiers
Study Information System: 178594
Collections
- Kvalifikační práce [21699]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hodnocení|znehodnocení|školní hodnocení|moc|respekt|sebeúcta|skryté kurikulum|třídní klima|kvalitativní výzkum|svobodaKeywords (English)
evaluation|devaluation|school assessment|power|respect|self-respect|hidden curriculum|class climate|qualitative research|freedomDiplomová práce Školní z(ne)hodnocení se zabývá fenoménem hodnocení ve školním prostředí v širším smyslu. Soustředí se zejména na psychosociální souvislosti hodnotících procesů. Jedná se o kvalitativní studii zaměřenou na různé podoby hodnocení ze strany pedagogických pracovníků a jejich vliv na chování žáků. Studie vychází z dat sebraných v několika školních institucích a je založená zejména na stovkách hodin pozorování a desítkách rozhovorů. Většina způsobů hodnocení, které jsou v práci popsány, je součástí tzv. skrytého kurikula školy a často není pedagogickými pracovníky reflektovaná. Jedná se hlavně o různé typy hodnocení z pozice moci, které mohou negativně ovlivňovat třídní klima a také mají potenciálně destruktivní vliv na vývoj osobnosti žáků. Práce se věnuje, samozřejmě, i vhodnějším, respektujícím způsobům hodnocení. Zároveň ale poukazuje na skutečnost, že ani taková hodnocení nejsou zárukou, že chování žáků bude ukázněné a spolupracující. V práci jsou rozebrány různé způsoby žákovských reakcí na mocenské a respektující hodnocení ze strany pedagogických pracovníků v závislosti na typu ladění třídy jako sociální skupiny. Hlavním cílem práce je poukázat na propast mezi teorií a praxí, zvyšovat tak informovanost veřejnosti o tom, co se ve školních institucích skutečně odehrává, a přispět k...
The diploma thesis (D)evaluation at School deals with the phenomenon of evaluation in the school environment in a broader sense. It focuses in particular on the psychosocial context of evaluation processes. It is a qualitative study focusing on diffrent forms of assessment by teaching staff and their influence on the behaviour of pupils. The study is based on data collected at several school institutions and is mainly based on hundreds of hours of observation and dozens of interviews. Most of the evaluation methods described in the thesis are part of the so- called hidden curriculum of the school and are often not reflected by the teaching staff. These are in particular different types of assessments from position of power, which can negatively affect the class climate and also have a potentially destructive effect on the development of pupils' personality. The thesis is devoted, of course, to more appropriate, respectful methods of evaluation. But it also points to the fact that even such assessments are no guarantee that pupils' behaviour will be disciplined and cooperative. The thesis discusses various modes of pupil responses to power and respectful evaluations by teaching staff, depending on the type of tune-up class as a social group. The main aim of the thesis is to highlight the gap between theory...