Socio-Demographic determinants of traffic accidents in the Czech Republic
Socio-Demografické determinanty dopravních nehod v České republice
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147966Identifiers
Study Information System: 226379
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Havránková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Cílem této práce je analyzovat proměnné, které ovlivňují různé aspekty do- pravních nehod v České republice jako je četnost či smrtnost. Dopravní ne- hody jsou velkým problémem. Jen v česku je jich každý rok přes 100 000. Hlavním přínosem této práce je nový přístup zkoumající specifické typy do- pravních nehod jako jsou dopravní nehody způsobené nepřiměřenou rychlostí, představení nových proměnných, které by mohly částečně vysvětlovat rozdíly mezi nehodovostí napříč okresy a replikace již stávajících studií na území České republiky. Náš výzkum ukázal například, že na jednu stranu je procento sez- daných lidí v jednotlivém okrese negativně korelováno s počtem dopravních ne- hod, ale na druhou stranu je pozitivně korelováno s průměrným počtem smrtí na dopravní nehodu. Jedno z možných vysvětlení je, že sezdaní lidé řídí bezpečněji, ale v průměru jich jede v autě více, což v případě dopravní nehody vede k větší šanci, že někdo zemře. 1
This thesis aims to analyze variables influencing different aspects of traffic accidents in the Czech Republic, such as frequency or fatality. Traffic accidents are a huge issue as there are 100 000 of them in the Czech Republic every year alone. The main contribution of this thesis is a new approach looking only at specific types of traffic accidents, such as those caused by speeding, introducing new variables that might be related to traffic accidents, and replicating the results of existing research in the area of the Czech Republic. On the one hand, we found a negative correlation between the portion of wedded people in the area and the number of traffic accidents. On the other hand a positive correlation between portion of wedded people and the number of people killed per accident. One possible explanation for this is that wedded people drive safer, but on average, there are more people in their car, resulting in more deaths in case of traffic accidents. 1