Artificial Intelligence for Real-time Strategy Games
Umělá inteligence v real-time strategiích
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147660Identifiers
Study Information System: 234355
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Neruda, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Artificial Intelligence
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
2. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
strategické hry v reálném čase|evoluční algoritmy|genetické programování|neuroevoluce|NEATKeywords (English)
real-time strategy|evolutionary algorithms|genetic programming|neuroevolution|NEATStrategické hry v realném čase jsou zajímavou oblastí výzkumu, protože tvorba AI představuje mnoho výzev - od řízení jedné jednotky až po splnění celkového cíle hry. Tato práce zkoumá možné řešení těchto problémů pomocí genetického programovaní a neuroevoluce. Prezentuje a porovnává zjištění a rozdíly mezi modely. Obě metody si vedly dobře, ale zjistili jsme, že genetické programování je o něco efektivnější co se výkonu a výsledků týče.
Real-time strategy games are an exciting area of research, as creating a game AI poses many challenges - from managing a single unit to completing an objective of the game. This thesis explores possible solutions to this task, using genetic programming and neuroevolution. It presents and compares findings and differences between the models. Both methods performed reasonably well, but genetic programming was found to be a bit more effective in performance and results.