Kultura Minangkabau v zrcadle divadelních her randai
Minangkabau culture in the mirror of randai theatre plays
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14228Identifiers
Study Information System: 24736
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Uherek, Zdeněk
Šalanda, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
6. 2. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předmětem disertační práce je kultura etnika Minangkabau, jehož domovskou oblastí je současná indonéská provincie Západní Sumatra, nicméně jeho diaspora pokrývá celé indonéské souostroví a zasahuje rovněž do sousední Malajsie, Singapuru a dalších částí světa. Minangská kultura je v disertaci nahlížena z perspektivy her minangského lidového divadla randai, které vzniklo jako součást mužské iniciace, aby se později stalo jedním z významných symbolických výrazových prostředků minangské identity. Disertační práce využívá ukázek z vybraných, autorkou v terénu v jejich autentickém kontextu zaznamenaných her randai, jako příkladů k výkladu klíčových kulturních konceptů, jež tvoří jádro kultury etnika Minangkabau, a zabývá se rovněž historicko-sociálními souvislostmi, které vedly k jejich formování do současné podoby. Předmětem výkladu jsou za prvé společenské postavení a klíčové společenské role žen v kontextu společenského systému založeného na principech matrilineárního příbuzenství ve srovnání s postavením a rolemi mužů, za druhé základní východiska minangské etnopsychologie, na nichž je založeno genderové rozlišení společenských rolí, jakož i odlišné postupy socializace, za třetí institucionalizovaná dočasná migrace jako součást mužské iniciace a konečně vztah adatu, (systému norem, hodnot a vzorů pro chování...
The dissertation thesis is focused on the culture of the ethnic group Minangkabau, whose home territory is situated in the present-day Indonesian province of West Sumatra, yet whose diaspora, reaching its highest density in the islands of Sumatra and Java, recently covers the whole of the Indonesian archipelago, overlapping to the neighbouring countries of Malaysia, Singapore, and beyond. In the thesis, Minangkabau culture is viewed through the looking glass of the Minang folk theatre randai, which traces its origins to the iniciation of young Minang males, yet which has with time transformed into an important means of symbolic expression of the Minang identity. Selected randai plays recorded by the author in their authentic social context are used to provide examples for the explanation of some of the key concepts that form the core of Minang culture, while socio-historical conditions are considered for the influence they have had upon the shaping of these concepts to their present form. Topics that are subject to explanation include the following: the social position and the key social roles performed by women in the context of a system of social organization based on the principals of matrilineal kinship, relative to the position and roles of men; basic principals of Minang ethnopsychology as source of...