Práce s chybou dítěte v kontextu různých výchovných stylů v rodině
Work with children and their mistake within different educational styles in the family
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136590Identifiers
Study Information System: 229902
Collections
- Kvalifikační práce [22210]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
31. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
práce s chybou|proces učení|chyba|teorie chyby|výchovný styl|chyba a učení|motivace|odměny a tresty|rodinaKeywords (English)
work with mistake|learning process|mistake|error|educational style|mistake and learning|motivation|rewards and punishments|familyPředmětem této bakalářské práce je zmapování a porozumění tomu, jak rodiče pracují s chybou svých dětí během výchovného procesu. V této práci je problematika zaměřena zejména na situace plnění školních povinností, zpracovávání domácích úkolů či specifických úloh. Teoretická část práce si klade za cíl odkrýt práci s chybou jako aktuální problematiku a zaměřit se na její klíčové funkce v našem učení. V rámci různých výchovných stylů bylo podstatné poukázat na jejich specifika v uplatňování postupů práce s nevydařeným výkonem dítěte. Na jejich základě vedla práce i k zacílení na vlivy či rizika následné motivace dítěte. Praktická část práce je věnována provedení empirického výzkumu v domácím prostředí rodiny. Zde bylo podstatné odhalit různé reakce rodičů na chybování dítěte během vypracovávání didaktických úloh či specifických úkolů. Cílem výzkumné sondy bylo zjistit, jaké existují u rodičů postoje k chybě jako takové, a jak pracují s dítětem v konkrétních situacích. Výzkum byl proveden metodou zúčastněného pozorování a následném polostrukturovaném rozhovoru s rodičem. Klíčová slova práce s chybou, proces učení, chyba, teorie chyby, výchovný styl, chyba a učení, motivace, odměny a tresty
The subject of this bachelor thesis is to map and help to understand how parents work with their children's mistakes during the educational process. In this work, the issue is focused mainly on the situation of fulfilling school duties, processing homework or specific tasks. The theoretical part of the work aims to reveal the work with error as a current issue and focus on its fundamental functions in our learning. Within the various styles of education, it was essential to point out their specifics in the application of procedures for working with unsuccessful performance of the child. Based on them, the work also led to targeting the influences or risks of the subsequent motivation of the child. The practical part of the work is focused on the implementation of empirical research in the home surrounding of the family. Here it was essential to reveal the various reactions and actions of parents to the mistakes of the child during the elaboration of didactic tasks or specific tasks. The aim of the research was to find out what kind of parent's attitudes to the mistake exist and how they work with the child in specific situations. The research was conducted using participatory observation and subsequent semi-structured interview with the parent. Key words work with mistake, learning process,...