Specifické psychologické fenomény vlivu influencerů na sociálních sítích
Specific psychological phenomena of social media influencer's impact
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136587Identifiers
Study Information System: 224714
Collections
- Kvalifikační práce [20640]
Author
Advisor
Referee
Sedláček, Mojmír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
22. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Influencer|sociální sítě|persvaze|parasociální vztah|identifikaceKeywords (English)
Influencer|social media|persuasion|parasocial relationship|identificationBakalářská práce se věnuje specifickým psychologickým fenoménům influencerů působících v prostředí sociálních sítí. V první řadě uvádí možné výklady pojmu influencer podle jednotlivých autorů, dále se zabývá persvazí a lingvistickými styly, které influenceři využívají k zaujmutí jejich sledujících. Pozornost je také věnována aspektům působícím ve vztahu k influencerovi ze strany jeho sledujících, tedy vnímání jeho popularity, rozlišení parasociální interakce, parasociálního vztahu a identifikace, jakožto procesů, které sledující zažívají prostřednictvím expozice této mediální osobnosti. Závěrečná kapitola literárně přehledové části a návrh výzkumného projektu dává do souvisloti působení influencera propagující zdravý životní styl a stravovací návyky dospívajících. Návrh kvantitativního výzkumu nastiňuje možný způsob, jak prozkoumat souvislosti mezi frekvencí sledování influencera a parasociálním vztahem, a rovněž identifikací adolescentů s influencerem, a následně souvislost parasociálního vztahu a identifikace se zdravými stravovacími návyky adolescentů, za použití výzkumných metod Celebrity-Persona Parasocial Interaction Scale, Celebrity-Persona Identification Scale a Food Frequency Questionnaire. Klíčová slova Influencer, sociální sítě, persvaze, parasociální vztah, identifikace
The bachelor thesis focuses on specific psychological phenomena of social media influencers. First of all, it presents possible interpretations of the term influencer according to different authors. Secondly, it is concerned with persuasion and linguistic styles that influencers use to attract their followers. Furthermore, attention is given to aspects acting in relation to an influencer on the part of his followers, such as perception of influencer's popularity, the distinction of parasocial interaction, parasocial relationship and identification, as processes that followers experience through the media persona exposure. The final chapter of the theoretical part and the research project's design connects the effect of an influencer promoting a healthy lifestyle and adolescents' eating habits. The quantitative research proposal outlines a possible way to explore the relation between the frequency of social media influencer exposure and the parasocial relationship, as well as the identification of adolescents with the influencer, and subsequently the relationship between the parasocial relationship and the identification with healthy eating habits of adolescents, using the Celebrity-Persona Parasocial Interaction Scale, Celebrity-Persona Identification Scale and Food Frequency Questionnaire research...