dc.contributor.advisor | Hamplová, Dana | |
dc.creator | Kostelecká, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T10:34:34Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T10:34:34Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/136586 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá vlivem rozvodu rodičů na vzdělání potomků. Na vzdělání je nahlíženo jako na významný prediktor životní dráhy. Rozvod naopak narušuje stabilitu původní rodinné jednotky a zhoršuje situaci domácností a jejich členů. Děti bývají negativně zasaženy touto změnou po emoční a psychické stránce. Objevují se u nich problémy s chováním a jejich budoucí partnerské vztahy mají vyšší riziko rozvodu. K analýze vlivu rozvodu na vzdělání potomků využíváme data z Českého panelového šetření domácností. Naše výsledky vícerozměrné lineární regrese ukazují, že rozvod negativně ovlivňuje délku studia mužů a žen. Binární logistická regresní analýza navíc předkládá, že šance žen a mužů, kteří zažili rozvod rodičů, na vystudování vysoké školy jsou v porovnání s jedinci z úplných rodin také nižší. Argumentujeme tedy, že rozvod rodičů má negativní vliv na vzdělání potomků. Klíčová slova: Rodina, vzdělání, rozvod, nerovnosti | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the impact of parental divorce on children's educational attainment. Education level is considered to be an important predictor for life trajectories. Divorce, on the other hand, impairs the stability of the former family unit and worsens the situation of households and their members. Children are negatively emotionally and mentally affected by these changes. They show externalizing behavioural problems, and their future romantic relationship are more likely to end up in divorce. We use data from the Czech Household Panel Survey to analyse the impact of divorce on children's education. Our results from multiple linear regression show that divorce negatively affects the years of education attained by men and women. Moreover, results from binary logistic regression show that the odds ratio to obtain a university degree of men and women who have experienced parental divorce is lower in comparison to children from intact families. We argue that parental divorce has a negative impact on educational attainment of their children. Key words: Family, education, divorce, inequalities | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | family|education|divorce|inequalities | en_US |
dc.subject | rodina|vzdělání|rozvod|nerovnosti | cs_CZ |
dc.title | Vliv rozvodu na vzdělání dětí | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-21 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 220687 | |
dc.title.translated | Impact of divorce on their children's education | en_US |
dc.contributor.referee | Dudová, Radka | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá vlivem rozvodu rodičů na vzdělání potomků. Na vzdělání je nahlíženo jako na významný prediktor životní dráhy. Rozvod naopak narušuje stabilitu původní rodinné jednotky a zhoršuje situaci domácností a jejich členů. Děti bývají negativně zasaženy touto změnou po emoční a psychické stránce. Objevují se u nich problémy s chováním a jejich budoucí partnerské vztahy mají vyšší riziko rozvodu. K analýze vlivu rozvodu na vzdělání potomků využíváme data z Českého panelového šetření domácností. Naše výsledky vícerozměrné lineární regrese ukazují, že rozvod negativně ovlivňuje délku studia mužů a žen. Binární logistická regresní analýza navíc předkládá, že šance žen a mužů, kteří zažili rozvod rodičů, na vystudování vysoké školy jsou v porovnání s jedinci z úplných rodin také nižší. Argumentujeme tedy, že rozvod rodičů má negativní vliv na vzdělání potomků. Klíčová slova: Rodina, vzdělání, rozvod, nerovnosti | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the impact of parental divorce on children's educational attainment. Education level is considered to be an important predictor for life trajectories. Divorce, on the other hand, impairs the stability of the former family unit and worsens the situation of households and their members. Children are negatively emotionally and mentally affected by these changes. They show externalizing behavioural problems, and their future romantic relationship are more likely to end up in divorce. We use data from the Czech Household Panel Survey to analyse the impact of divorce on children's education. Our results from multiple linear regression show that divorce negatively affects the years of education attained by men and women. Moreover, results from binary logistic regression show that the odds ratio to obtain a university degree of men and women who have experienced parental divorce is lower in comparison to children from intact families. We argue that parental divorce has a negative impact on educational attainment of their children. Key words: Family, education, divorce, inequalities | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |