Reflexive alternation in language processing by persons with aphasia
Reflexivní alternace ve zpracování jazyka u lidí s afázií
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/136584/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136584Identifiers
Study Information System: 224539
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Jehlička, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Phonetics - General Linguistics
Department
Institute of Linguistics
Date of defense
27. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
reflexivní alternace|získaná afázie|agramatismus|relativní frekvence|zpracování jazyka|korpusová lingvistikaKeywords (English)
alternation|acquired aphasia|agrammatism|relative frequency|language processing|corpus linguisticsCílem této práce je vytvořit dizajn experimentu, který zkoumá vliv frekvence užití a typu gramatické struktury na porozumění větám s reflexivním slovesem u mluvčích s afázii. Dále je cílem ověřit tento dizajn pomocí experimentu na zdravých mluvčích. Téma afázie je zde představené z lingvistického pohledu. Práce dále obsahuje popis kontextového přístupu k afaziologii, který bude použitý v praktické části práce. Praktická část této práce se skládá z korpusové studie, která zkoumá užívání reflexivních konstrukcí v češtině a na základě které byl proveden experiment testující porozumění větám s reflexivním slovesem u zdravých mluvčích. Experiment ověřuje, že zdravý mluvčí v naprosté většině případů hodnotí gramatičnost těchto vět tak, jak se očekávalo před zahájením exper- imentu. Výsledky experimentu odhalují, že na porozumění těmto větám má syntaktická struktura slabý vliv, zatímco frekvence užití a užité slovesné lemma nemá vliv žádný. Závěrem experimentu je, že pro zdravé mluvčí je porozumění těmto větám jednoduché a dizajn experimentu je validní. Na závěr je v práci představen návrh experimentu zkoumajícího zpracování reflexivních vět i u českých mluvčích s afázií. 1
The goal of this thesis is to design an experiment that researches how frequency of use and grammatical structure affect sentence comprehension in speakers with aphasia. An additional objective is to verify this design in an experiment on healthy speakers. Introduction to the topic of aphasia is pro- vided from a linguistic perspective, followed by a description of usage-based approach to aphasiology, which will be utilised in the practical part of this the- sis. The practical part of the thesis consists of a corpus-based research on the use of reflexive constructions in Czech, followed by an experiment that tests comprehension of such sentences in healthy speakers. Using corpus data, a set of experimental items that can be used to test the comprehension of reflexive sentences was created. The experiment verified that the healthy participants evaluate the grammaticality of these sentences as expected in the vast majority of cases. The results of the experiment show a weak effect of sentence struc- ture and no effect of frequency of use and verb lemma on comprehension. This indicates that healthy speakers find these sentences easy to process and that the design is valid. Based on these results, a design of an experiment that tests reflexive sentence comprehension in Czech speakers with aphasia is proposed. 1