Show simple item record

The process of Evenk assimilation on the territory of the Evenk Autonomous Okrug (Central Siberia) from the 1930s until the collapse of the Soviet Union, and the beginnings of national rebirth tendencies (until 2001)
dc.contributor.advisorVrhel, František
dc.creatorBrzáková, Pavlína
dc.date.accessioned2018-10-30T02:49:33Z
dc.date.available2018-10-30T02:49:33Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13656
dc.description.abstractVe své práci jsem záměrně dala prostor výpovědím informátorů, které považuji za velmi cenné už jen proto, že většina z nich nežije. Tato poslední generace pamětníků zemřela v průběhu 90. let 20. století. V souvislosti s asimilací ze strany ruského obyvatelstva a silným alkoholismem Evenkové jako menšinové etnikum procházejí bouřlivým a bolestným vývojem, který směřuje k jejich zániku. Snahy několika málo jedinců o národní obrození nemají přílišnou podporu, jsou osamocené, spíš jen útržkovitě navazují na to, co bylo ruskými etnografy zapsáno v 50. až 60. letech 20. století. Vytvářejí tak neexistující realitu, kterou je možné prezentovat pouze na folklorních festivalech (viz Příloha 5). Autory četných vyprávění, které zde cituji, uvádím pod jejich skutečnými jmény pouze v případě, že již nežijí. U ostatních informátorů používám smyšlená jména (ovšem jména, jež někdy předtím existovala), abych ochránila jejich osobní údaje. Považuji to za nutné, neboť v oblasti, kde jsem se pohybovala, je natolik nízká hustota osídlení, že by nebylo těžké dotyčné vypátrat. Tento postup jsem zvolila po dohodě s nimi. Z uvedených příběhů se dozvíme mnohé o jejich způsobu myšlení, vnímání světa a o realitě, kterou museli tito "lesní lidé" zažívat a zažívají. V poslední kapitole srovnávám evencké pokusy o národní obrození s...cs_CZ
dc.description.abstractIn 1990-1991, shortly after the collapse of the Soviet Union, secession tendencies began to emerge in the individual regions and autonomous republics of the Russian Federation. In addition to the economic transformation, which focussed on intensification of mining of mineral deposits, the trend of profiling cultural differences and of greater differentiation from the majority Russian population came to the forefront. The National rebirth, as the phenomenon is often labelled, demonstrated itself especially in the construction of new museums, the activities of collectors and in the establishment of various folk ensembles and organisations. As I have been studying the culture of Siberian ethnicities for a long time, especially the nomadic Evenks living by the tributaries of the Yenisei River, I was able to observe the progress of the changes in the Evenk Autonomous Okrug and I was constantly confronted with the question of whether a real return to the roots is possible. The subject has brought me to the very beginning of the assimilation process that began in the 1930s; it interfered with the tribal structure of the Evenks and has not only led to forced russification, but also to an almost instantaneous shift from the nomadic to the settled way of life. I have attempted to reconstruct the process using the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleProces asimilace Evenků na území Evenckého autonomního okruhu (Centrální Sibiř) od 30. let dvacátého století až po rozpad Sovětského svazu a počátky národně obrozeneckých tendencí (do r. 2001)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-26
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId23725
dc.title.translatedThe process of Evenk assimilation on the territory of the Evenk Autonomous Okrug (Central Siberia) from the 1930s until the collapse of the Soviet Union, and the beginnings of national rebirth tendencies (until 2001)en_US
dc.contributor.refereeUherek, Zdeněk
dc.contributor.refereePargač, Jan
dc.identifier.aleph001098898
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVe své práci jsem záměrně dala prostor výpovědím informátorů, které považuji za velmi cenné už jen proto, že většina z nich nežije. Tato poslední generace pamětníků zemřela v průběhu 90. let 20. století. V souvislosti s asimilací ze strany ruského obyvatelstva a silným alkoholismem Evenkové jako menšinové etnikum procházejí bouřlivým a bolestným vývojem, který směřuje k jejich zániku. Snahy několika málo jedinců o národní obrození nemají přílišnou podporu, jsou osamocené, spíš jen útržkovitě navazují na to, co bylo ruskými etnografy zapsáno v 50. až 60. letech 20. století. Vytvářejí tak neexistující realitu, kterou je možné prezentovat pouze na folklorních festivalech (viz Příloha 5). Autory četných vyprávění, které zde cituji, uvádím pod jejich skutečnými jmény pouze v případě, že již nežijí. U ostatních informátorů používám smyšlená jména (ovšem jména, jež někdy předtím existovala), abych ochránila jejich osobní údaje. Považuji to za nutné, neboť v oblasti, kde jsem se pohybovala, je natolik nízká hustota osídlení, že by nebylo těžké dotyčné vypátrat. Tento postup jsem zvolila po dohodě s nimi. Z uvedených příběhů se dozvíme mnohé o jejich způsobu myšlení, vnímání světa a o realitě, kterou museli tito "lesní lidé" zažívat a zažívají. V poslední kapitole srovnávám evencké pokusy o národní obrození s...cs_CZ
uk.abstract.enIn 1990-1991, shortly after the collapse of the Soviet Union, secession tendencies began to emerge in the individual regions and autonomous republics of the Russian Federation. In addition to the economic transformation, which focussed on intensification of mining of mineral deposits, the trend of profiling cultural differences and of greater differentiation from the majority Russian population came to the forefront. The National rebirth, as the phenomenon is often labelled, demonstrated itself especially in the construction of new museums, the activities of collectors and in the establishment of various folk ensembles and organisations. As I have been studying the culture of Siberian ethnicities for a long time, especially the nomadic Evenks living by the tributaries of the Yenisei River, I was able to observe the progress of the changes in the Evenk Autonomous Okrug and I was constantly confronted with the question of whether a real return to the roots is possible. The subject has brought me to the very beginning of the assimilation process that began in the 1930s; it interfered with the tribal structure of the Evenks and has not only led to forced russification, but also to an almost instantaneous shift from the nomadic to the settled way of life. I have attempted to reconstruct the process using the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV