Pojem synthesis ve spisu De compositione verborum Dionýsia z Halikarnássu
On the concept of composition in the writing On literary composition of Dionysius of Halicarnassus
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13654Identifiers
Study Information System: 108257
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Muchnová, Dagmar
Kurzová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Philology
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
21. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Text se týká rétorické teorie, stylistiky a dějin literární kritiky. Zabývá se teoretickou koncepcí stylu prezentovanou Dionýsiem z Halikarnássu v díle De compositione verborum, ve kterém se styl pojednává se zřetelem k své skladebné stránce, takzvané synthesi (). Práce je založena na kritické četbě a analýze primární a sekundární literatury. Poskytuje přehled moderního bádání o jednotlivých otázkách a prezentuje problematiku synthese v kontextu současného zájmu o helénistickou eufonickou poetiku. Po dvou úvodních kapitolách věnovaných dochované Dionýsiově literárněkritické tvorbě a rukopisné tradici a struktuře textu De compositione verborum poskytuje seznámení s Dionýsiovým konceptem synthese a jeho historickým a systémovým pozadím. Třetí kapitola práce se zabývá vymezením synthese vůči další oblasti stylu, která spočívá ve výběru slov () a nad kterou podle Dionýsia synthesis svým estetickým efektem vyniká. V další kapitole se představují tři modely pojímání synthese, které se v De compositione verborum objevují různou měrou. Těžiště Dionýsiova výkladu je v třetím z nich, který spočívá v estetických hodnotách akustických vjemů. Hlavními příčinami krásné a příjemné synthese jsou podle Dionýsia fonetické a rytmické vlastnosti posuzovaných textů. Následující dvě kapitoly práce se proto zabývají úlohou...
The text relates to rhetorical theory, stylistics and the history of literary criticism. It deals with a theory of style which has been presented by Dionysius of Halicarnassus in his treatise On literary composition. The literary style is treated in his writing in view of its compositional aspect so-called synthese (gr. ) that is the manner in which the words are connected. The thesis is based on a critical and analytical reading of primary sources as well as to technical literature. It surveys the recent research into several questions and deals with the compositional aspects of style in context of contemporary interest in the Hellenistic euphonic poetics. After two introductory chapters which deal with the Dionysius extant critical writings and the manuscripts and structure of the treatise On literary compositon, the thesis introduces the Dionysian concept of the synthese and its historical and conceptual background. The third chapter deals with a delimitation of the synthese and the other stylistic fields relating to the word selection (gr. ) as well as with the pre-eminence of the synthese considering its aesthetic impression. The next chapter presents three patterns of the conception of the synthese which appear in the Dionysian writing in different measure. Dionysius focuses on the third of them...