Zobrazit minimální záznam

Fire, water, earth, air - the four elements in the fiction of Julien Gracq
dc.contributor.advisorPohorský, Aleš
dc.creatorRodová, Eva
dc.date.accessioned2021-03-23T11:34:43Z
dc.date.available2021-03-23T11:34:43Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13601
dc.description.abstractTato práce měla za úkol zjistit ve vybraném díle Juliena Gracqa, vymezeném jeho čtyřmi dokončenými romány, jedním nedokončeným, dvěma novelami, jednou divadelní hrou a jednou sbírkou básní v próze, přítomnost prvků, které Bachelard rozděluje do čtyř druhů imaginace dle čtyř živlů, ohně, vody, země a vzduchu. V první části byl podán zevrubný přehled různých činitelů a zdrojů imaginace, za nimiž lze hledat původ Gracqova stylu a kterými lze vysvětlit přítomnost prvků a obrazů souvisejících s přírodními živly. Přehled byl vytvořen dle chronologického pořádku, protože se tento postup ukázal být nejvhodnějším pro svou srozumitelnost a snadnou orientaci. Velkým vzorem byli Gracqovi spisovatelé jako Edgar Allan Poe, Stendhal či Jules Verne. Již v dětství byl Gracq velkým čtenářem a četba se mu stala prostředkem k duševnímu uspokojení ve frustrujícím prostředí internátu v Nantes. Úniky od svazující reality do imaginárních světů vnesly v určité míře do mysli mladého muže touhu po vlastním vyjádření a dovedly ho až k napsání prvotiny Na Argolském zámku, jež byla s nadšením přijata zakladatelem surrealismu André Bretonem. Gracq dokázal změnit Bretonovu tezi, že románový žánr do surrealistické koncepce nepatří. Po tomto úspěchu se dostal do popředí francouzského literárního světa své doby, což vyvrcholilo navržením...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleOheň, voda, země, vzduch - čtyři živly v literárním díle Juliena Gracqacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-20
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId27708
dc.title.translatedFire, water, earth, air - the four elements in the fiction of Julien Gracqen_US
dc.contributor.refereeJamek, Václav
dc.identifier.aleph000827450
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce měla za úkol zjistit ve vybraném díle Juliena Gracqa, vymezeném jeho čtyřmi dokončenými romány, jedním nedokončeným, dvěma novelami, jednou divadelní hrou a jednou sbírkou básní v próze, přítomnost prvků, které Bachelard rozděluje do čtyř druhů imaginace dle čtyř živlů, ohně, vody, země a vzduchu. V první části byl podán zevrubný přehled různých činitelů a zdrojů imaginace, za nimiž lze hledat původ Gracqova stylu a kterými lze vysvětlit přítomnost prvků a obrazů souvisejících s přírodními živly. Přehled byl vytvořen dle chronologického pořádku, protože se tento postup ukázal být nejvhodnějším pro svou srozumitelnost a snadnou orientaci. Velkým vzorem byli Gracqovi spisovatelé jako Edgar Allan Poe, Stendhal či Jules Verne. Již v dětství byl Gracq velkým čtenářem a četba se mu stala prostředkem k duševnímu uspokojení ve frustrujícím prostředí internátu v Nantes. Úniky od svazující reality do imaginárních světů vnesly v určité míře do mysli mladého muže touhu po vlastním vyjádření a dovedly ho až k napsání prvotiny Na Argolském zámku, jež byla s nadšením přijata zakladatelem surrealismu André Bretonem. Gracq dokázal změnit Bretonovu tezi, že románový žánr do surrealistické koncepce nepatří. Po tomto úspěchu se dostal do popředí francouzského literárního světa své doby, což vyvrcholilo navržením...cs_CZ
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantJamek, Václav
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990008274500106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV