Grafy a grafická komunikace
Graphs and graphical communication
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13553Identifiers
Study Information System: 46150
CU Caralogue: 990009709240106986
Collections
- Kvalifikační práce [11335]
Author
Advisor
Referee
Boček, Leo
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství matematiky v komb. s deskript. geometrií pro SŠ
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
20. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tento text je věnován učitelům nejen matematiky a přírodovědných oborů. Chtěla jsem zprostředkovat obecný pohled do problematiky grafického zobrazování a tématické kartografie. Na začátku textu jsem uvedla stručný historický úvod. V další části jsem popsala důvody použití grafů a jejich význam pro dnešní společnost. Vyznat se v třídění grafů podle typu je základní kámen pro porozumění grafického zobrazování. Tématická kartografie je jedna z částí grafické komunikace, na kterou se často zapomíná, i když se s ní setkáváme denně. Příklady mezioborového využití grafů v nematematických předmětech středoškolského vyučování jsem prezentovala v závěrečné části práce.
This text is dedicated to the teachers of not only math and natural sciences. I wanted to show the readers a general view on the problems of graphical imagery and thematic cartography. In the beginning of the text I mentioned a brief historical prologue. In the next part I desribed reasons of using graphs and their significancy for today's society. To know the ropes in classification of graphs by their types is a headstone of understanding the graphical imagery. Thematic cartography is one of the parts of graphical communication, which is often forgotten, even though we come across it daily. In the end of my work I presented samples of graph utilisation in a non-mathematical subjects of high school tuition.