Zobrazit minimální záznam

Vědomí a já : teorie Johna Searla a Antonia Damasio
dc.contributor.advisorHill, James
dc.creatorŠebešová, Petra
dc.date.accessioned2017-04-06T12:03:41Z
dc.date.available2017-04-06T12:03:41Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13406
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vztahem vědomí a "já" v pojetí teorií vědomí Johna Searla a Antonia Damasia. Oba autoři pojímají vědomí jako bytostně subjektivní jev, a jako takový je zkoumán. Současně však dle nich tvoří vědomí přirozenou část fyzikálního světa. Nejprve jsou v práci rozebrány a vystaveny námitkám Searlovy argumenty ve prospěch subjektivní povahy vědomí a možnosti zkoumat ho vědecky. Poté je představeno Searlovo pojetí "já". Toto pojetí dle autorky nedokáže podrobněji vysvětlit subjektivitu. Následuje představení Damasiovy teorie vědomí, které doplňuje Searlovo pojetí. Dle Damasia představuje pocit "sebe" nezbytnou součást vědomí, která je přítomná předreflexivně a objevuje se ve formě pocitu. Autorka se v práci přiklání k tomuto pojetí "já", protože umožňuje lepší porozumění fenomenální stránce vědomí a zároveň tvoří základ pro možný vědecký výzkum. Damasiova biologická hypotéza o vyvstání subjektivity je nicméně v práci kritizována, neboť předpokládá to, co má teprve vysvětlit, totiž subjekt.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the relationship of consciousness and the self, as it is present in the consciousness theories of John Searle and Antonio Damasio. Consciousness is taken by both authors as an essentially subjective phenomenon and it is analyzed as such. Yet at the same time, they take it to be a natural part of the physical world. First, Searle's arguments concerning the subjective nature of consciousness and the possibilities to study it scientifically are analyzed, together with objections against Searle's view. Then Searle's account of the self is presented. The author argues that this account is not sufficient to explain subjectivity more deeply. Presentation of Damasio's theory follows as a complement to Searle 's theory. Damasio takes the sense of self to be a necessary component of consciousness that is pre-reflectively present and appears in the form of feeling. This notion of the self is supported in the thesis for it allows for better understanding of the phenomenal aspects of consciousness and also forms a basis for a possible scientific research. Damasio's biological hypotheses concerning the emergence of the subjectivity is discussed and criticised though for presupposing the subject, which is yet to be explained by the theory.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleConsciousness and the Self: the theories of John Searle and Antonio Damasioen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-17
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId52726
dc.title.translatedVědomí a já : teorie Johna Searla a Antonia Damasiocs_CZ
dc.contributor.refereePalkoska, Jan
dc.identifier.aleph000883343
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetika - Filozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplineAesthetics - Philosophyen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetika - Filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enAesthetics - Philosophyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vztahem vědomí a "já" v pojetí teorií vědomí Johna Searla a Antonia Damasia. Oba autoři pojímají vědomí jako bytostně subjektivní jev, a jako takový je zkoumán. Současně však dle nich tvoří vědomí přirozenou část fyzikálního světa. Nejprve jsou v práci rozebrány a vystaveny námitkám Searlovy argumenty ve prospěch subjektivní povahy vědomí a možnosti zkoumat ho vědecky. Poté je představeno Searlovo pojetí "já". Toto pojetí dle autorky nedokáže podrobněji vysvětlit subjektivitu. Následuje představení Damasiovy teorie vědomí, které doplňuje Searlovo pojetí. Dle Damasia představuje pocit "sebe" nezbytnou součást vědomí, která je přítomná předreflexivně a objevuje se ve formě pocitu. Autorka se v práci přiklání k tomuto pojetí "já", protože umožňuje lepší porozumění fenomenální stránce vědomí a zároveň tvoří základ pro možný vědecký výzkum. Damasiova biologická hypotéza o vyvstání subjektivity je nicméně v práci kritizována, neboť předpokládá to, co má teprve vysvětlit, totiž subjekt.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the relationship of consciousness and the self, as it is present in the consciousness theories of John Searle and Antonio Damasio. Consciousness is taken by both authors as an essentially subjective phenomenon and it is analyzed as such. Yet at the same time, they take it to be a natural part of the physical world. First, Searle's arguments concerning the subjective nature of consciousness and the possibilities to study it scientifically are analyzed, together with objections against Searle's view. Then Searle's account of the self is presented. The author argues that this account is not sufficient to explain subjectivity more deeply. Presentation of Damasio's theory follows as a complement to Searle 's theory. Damasio takes the sense of self to be a necessary component of consciousness that is pre-reflectively present and appears in the form of feeling. This notion of the self is supported in the thesis for it allows for better understanding of the phenomenal aspects of consciousness and also forms a basis for a possible scientific research. Damasio's biological hypotheses concerning the emergence of the subjectivity is discussed and criticised though for presupposing the subject, which is yet to be explained by the theory.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990008833430106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV