Pchungmullori a samullori
Pchungmullori and Samullori
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13117Identifikátory
SIS: 27824
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Horák, Tomáš
Oponent práce
Ferklová, Blanka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Koreanistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sinologie
Datum obhajoby
11. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem mé práce je představit dva žánry korejské tradiční lidové hudby, pchungmullori a samullori. Pchungmullori je původní uměním farmářů, které spojuje hudbu a tanec. Hraje se výhradně pod otevřeným nebem ve skupině 10 a více hráčů a zároveň tanečníků. Samullori je ve srovnání s pchungmullori novým žánrem, který vychází převážně právě z farmářské hudby. Je převedeno do jevištní podoby, kde ho hraje 4-6 hráčů, kteří sedí na pódiu. V kapitole Pchungmullori nastíním původ a vývoj pchungmullori. Vývoj představím zhruba od poloviny doby vlády dynastie I, přes období japonské okupace a nově vznikající Korejské republiky až do současnosti. Dále v této kapitole uvádím složení skupiny pchungmullori, tzn. že popíšu nástroje užívané ve farmářské hudbě, kostýmy hudebníků a postavy "herců" v ní účinkujících a také základní formace, ve kterých se představení pchungmullori odehrává. V závěru kapitoly představím pchungmullori regionů Honam Udo, Honam Čwado, Jngtong, Jngnam a Uttari. Ta se liší v některých formacích, v počtu částí i ve vystupujících postavách. V další kapitole věnované Samullori se také pokusím představit jeho historii, i když zdaleka není tak dlouhá jako historie pchungmullori. Významnou roli v jeho vývoji hraje postava Kim Tk-sua, jehož životopis následuje. Dále na principech samullori uvedu rozdíly mezi...