Výuka chemie v nižších ročnících nižšího gymnázia v ČR
Chemistry education in lower secondary schools in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128355Identifiers
Study Information System: 226871
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Referee
Stratilová Urválková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
15. 7. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Chemie, výuka chemie, osmiletá gymnázia, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
Chemistry, chemistry education, lower secondary schools, questionnaire constructionČeský školský systém umožňuje studovat na třech odlišných typech gymnázií, lišících se délkou studia. Výuka na osmiletých a šestiletých gymnáziích však z části probíhá paralelně s výukou na základních školách, což může mít za následek velké rozdíly v časových dotacích, způsobené využitím disponibilních hodin, které jsou jednotlivým předmětům věnovány na těchto gymnáziích a odpovídajících ročnících základních škol. Chemie je na některých gymnáziích do výuky zařazována od třetího ročníku, ve stejném věku žáků jako na základních školách, jiná osmiletá gymnázia ji však zařazují již od počátku studia, čímž vzniká mezi délkou výuky značný nesoulad. Kolika osmiletých gymnázií se tato situace týká? A je velký rozdíl v rozsahu výuky chemie na osmiletých a čtyřletých gymnáziích? Právě těmito otázkami se zabývá tato práce zaměřující se na výuku chemie na osmiletých gymnáziích. Práce si klade za cíl především zjištění rozsahu výuky a srovnání jejího obsahu s definovaným učivem v rámcovém vzdělávacím programu. K nejdůležitějším výsledkům této práce patří zjištění, že je chemie vyučována dříve než na základních školách na celkem 68 % osmiletých gymnáziích. Dále bylo zjištěno, že žák absolvující osmileté gymnázium se bude mít možnost věnovat chemii v daleko větším rozsahu, než kdyby se po ukončení základní školy...
The Czech school system allows studying on three different types of grammar schools, differing in the length of study. Teaching at eight-year and six-year grammar schools partly runs in parallel with teaching at primary schools, which can result in large differences in time allocations, caused by the use of available hours devoted to individual subjects at these grammar schools and corresponding primary school years. Chemistry is included in teaching at some grammar schools since the third year, at the same age as at primary schools, but other eight- year grammar schools have included it since the beginning, which creates a significant discrepancy between the length of teaching. How many eight-year grammar schools are affected by this situation? And is there a big difference in the scope of teaching chemistry at eight-year and four-year grammar schools? This work focuses on these questions regarding the teaching of chemistry at eight-year grammar schools. The work aims primarily to determine the scope of teaching and compare its content with the defined curriculum in the framework educational program. One of the most important results of this work is finding that chemistry is taught earlier than in primary schools at a total of 68% of eight-year grammar schools. Furthermore, it was found that a...