Historická poetika tvorby Jima McBridea v kontextu filmových deníků
Historical poetics of Jim McBride's work in the context of diary film
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128162Identifiers
Study Information System: 203322
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Česálková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
film|underground|poetologie|Jim McBrideKeywords (English)
film|underground|poetics of cinema|Jim McBrideCílem této diplomové práce bylo objasnit důvody formální rozmanitosti, kterou lze pozorovat na vybraných snímcích režiséra Jima McBridea. Hypotéza je založená na tom, že se tyto filmy vyznačují různými tendencemi nezávislé americké kinematografie 50. a 60. let. Záměrem práce bylo dokázat, že v ekosystému amerického undergroundu byla podobná rozrůzněnost stylistických prostředků akceptovaná, ale dokonce i podporovaná. Východiskem k historickému průzkumu a analýze byl přístup poetiky filmu, kterou nastínil David Bordwell v publikaci Poetics of Cinema. Z této perspektivy jsou v práci zkoumány imanentní i vzdálené faktory, které mohly McBrideova díla ovlivňovat. Po představení těchto teoretických východisek byly definovány pracovní hypotézy spjaté s jednotlivými filmy a s tvůrčím ekosystémem. Formální heterogenita byla demonstrována na tvorbě Shirley Clarkeové a na filmu Notebook Marie Menkenové. Kapitoly následuje analýza trojice McBrideových snímků. Bližší rozbor zvolených kategorií filmové formy potvrdil hypotézu, že jsou snímky opravdu rozdílné a jejich režisér interagoval s odlišnými tradicemi a normami.
The aim of this thesis was to clarify the reasons of the formal diversity that can be observed in selected films by director Jim McBride. The hypothesis is based on the fact that these movies are characterized by different tendencies of independent American cinema in the 50s and 60s. The aim of the work was to prove that similar diversity of stylistic devices was accepted and even supported in the ecosystem of American underground. The starting point for historical research and analysis was a poetics of cinema approach outlined by David Bordwell in Poetics of Cinema. From this perspective, the thesis examines the immanent and distant factors that may have influenced McBride's works. After an introduction of these theoretical starting points, working hypotheses connected with individual films and with the creative ecosystem were defined. Formal heterogeneity was demonstrated on Shirley Clarke's work and in Marie Menken's film Notebook. The chapters are followed by an analysis of three McBride's movies. A closer analysis of selected categories of film form confirmed the hypothesis that the films are really distinct and that their director interacted with various traditions and norms.