Rozvoj čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání: komparace státních a soukromých mateřských škol
The reading literacy development in preschool education: A comparison between public and private presschool education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128132Identifikátory
SIS: 224682
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářská gramotnost|předškolní vzdělávání|státní mateřská škola|soukromá mateřská škola|čtení|předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
reading literacy|preschool education|public presschool education|private presschol education|reading|preschool ageTato diplomová práce se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání a porovnává přístupy k rozvoji čtenářské gramotnosti ve státních a soukromých zařízeních předškolního vzdělávání. Teoretická část práce představuje čtenářskou gramotnost - definování pojmu, jeho vymezení v různých věkových úrovních, s konkrétním zaměřením na předškolní věk. Práce prezentuje několik výzkumů z oblasti čtenářské gramotnosti, a to jak tuzemských, tak i zahraničních. Dále práce pojednává o fungování státních a soukromých předškolních zařízení. V závěru teoretické části práce je popsáno čtení z hlediska náplně aktivit v předškolních zařízeních. Empirická část práce má formu kvalitativního výzkumu, jehož cílem je zjistit, jakým způsobem je rozvíjena čtenářská gramotnost u dětí předškolního věku, a to ve státních a soukromých zařízeních. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 10 participantkami: 5 učitelkami působícími ve státní MŠ a 5 učitelkami působícími v soukromé MŠ. Sebraná data byla zpracována technikou otevřeného kódování a analyzována metodou vyložení karet. Výstupem empirické části je srovnání rozvoje čtenářské gramotnosti ve státních a soukromých MŠ. Výsledky zde prezentovaného výzkumu jsou v souladu s poznatky pedagogické psychologie. Ukazují, že mateřská škola...
This diploma thesis deals with reading literacy in preschool education. The thesis compares the reading literacy development in public and private education. The theoretical part of this thesis presents reading literacy - definition of the concept and subsequent delimitation in different age groups with specific focus on preschool age. Next, the theoretical part of the thesis discusses selected empirical studies in the field of reading literacy, both Czech studies and international studies. The thesis further focuses on functioning of public and private preschool institutions. At the end of the theoretical part of the thesis, reading is described in terms of contents of activities in preschool institutions. Empirical part of the thesis involves qualitative research that aimed to explore how reading literacy is developed in preschool children in public and private institutions. Data were obtained through semi-structured interviews with 10 participants: 5 teachers employed at state kindergartens and 5 teachers employed at private kindergartens. The obtained data were processed by the technique of open coding and analyzed using the method of card unloading. The research findings involve the comparison of reading literacy development in public and private preschool institutions. The results of the...
