Analýza japonských učebnic češtiny
Analysis of Czech textbooks for Japanese students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128069Identifiers
Study Information System: 222879
Collections
- Kvalifikační práce [22181]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
učebnice|čeština pro cizince|japonština|analýza učebnic|JaponskoKeywords (English)
textbook|Czech for foreigners|Japanese|textbook analysis|JapanTato práce se zabývá analýzou dostupných učebnic češtiny jako cizího jazyka vydaných v Japonsku, a to především z hlediska jejich makrostruktury i mikrostruktury, rozsahu prezentovaného obsahu a způsobu lingvodidaktické prezentace obsahu, stimulace komunikačních dovedností a užitých prostředků ke kontrole a fixaci probrané látky. Ze získaných poznatků následně odvozuje obecnější závěry a predikuje možný vývoj učebnic v budoucnu. Klíčová slova: učebnice, čeština pro cizince, japonština, Japonsko, analýza učebnic
This diploma thesis deals with analysis of available textbooks of Czech as a foreign language published in Japan. Specifically, it focuses on analyzing their macrostructure and microstructure, their size of content and means of linguo-didactic presentation, means for stimulation of communicative skills and verification of understanding and using the language content correctly. Based on the findings, it derives a conclusion and predicts possible development of the textbooks in future. Key words: textbook, Czech for foreigners, Japanese, Japan, textbook analysis