Fyzikální pokusy pro střední školy - videostudie
Physics demonstrations for upper secondary school students - a video study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127719Identifiers
Study Information System: 224418
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Consultant
Kácovský, Petr
Referee
Janík, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
28. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Demonstrační experimenty|videostudie|kategoriální systémKeywords (English)
Demonstration experiments|video study|categorical systemNázev práce: Fyzikální pokusy pro střední školy - videostudie Autor: Bc. Alexandr Nikitin Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Experiment je základním prvkem nejen ve fyzice jako vědě, ale také ve výuce fyziky. Přestože je poslední dobou více pozornosti věnováno samostatnému experimentování žáků, významnou roli ve školách stále hraje demonstrační experiment. Na katedře didaktiky fyziky MFF UK má projekt předvádění demonstračních experimentů pro studenty středních škol tradici více než 30 let a v současné době nabízí celkem sedm tematických celků. Předchozí výzkum provedený na vzorku cca 5100 studentů však ukázal, že tyto tematické celky jsou studenty vnímány poměrně odlišně zejména z hlediska jejich zájmu, vnitřní motivace a subjektivně vnímané užitečnosti a hodnoty. Nabízí se tedy otázka, zda existují parametry, které předurčují pozitivní vnímání demonstračních pokusů studenty - ať už by mělo jít o požadavky na lektora, o způsob práce s publikem či o výběr jednotlivých experimentů. Cílem této práce je představit videostudii zabývající se analýzou těchto vystoupení, jejíž výsledky poslouží k hledání předestřených parametrů. V práci je popsána metodologie tvorby kategoriálního systému užitého ve videostudii,...
Title: Physics demonstrations for upper secondary school students - video study Author: Bc. Alexandr Nikitin Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: Experiment is a key element not only for physics as science, but also for physics education. Even though attention has been lately focused more on students' hands-on experiments, demonstration experiments still play an important role in today's education. Department of Physics Education (Charles University, Faculty of Mathematics and Physics) has been performing physics demonstrations for upper secondary school students for more than 30 years. Seven different topics are currently offered by the Department. A survey conducted on a population of est. 5,100 students showed that the perception of these topics by students varies quite significantly, especially considering their intrinsic motivation and subjectively perceived value and usefulness of a given topic. The questions at hand are whether parameters that influence students' perception in negative or positive way do exist and how they are related to the choice of the experiments themselves or the lecturer's work with the audience. Aim of this thesis is to present a video study conducted on video recordings of all seven...