Média jako nástroj rodičů ve výchově dítěte
Parents'Instrumental use of Media in Childreading
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127664Identifiers
Study Information System: 229208
Collections
- Kvalifikační práce [18348]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Téma rodičovské mediace, tedy toho, jakým způsobem rodiče svým dětem média zprostředkovávají, ustupuje do pozadí. Přitom rodiče jsou právě ti, kteří jsou klíčovými postavami v dětském vývoji a průvodci dětí v mediálním světě. Záměrem této práce je zaměřit se právě na rodiče a to, jakým způsobem využívají média ve výchově a jaké jsou motivy a strategie jejich rodičovské mediace. Při přípravě tématu se výrazně změnila společenská situace díky nástupu pandemie COVID-19. S ní přišla řada změn do rodin a to i v oblasti užívání médií. Na základě této společenské změny jsem se rozhodla zapracovat tento faktor do své studie a zjistit, jestli tato situace přinesla nějaké změny právě v rovině rodičovské mediace, popřípadě jaké. Na základě polostrukturovaných rozhovorů, které jsem vedla s rodiči z osmi rodin dětí ve věku 4 - 10 let zjišťuji, jakým způsobem rodiče využívají média ve své výchově, co je k tomu vede, jaká pravidla v rodině nastavují a jaké jsou způsoby kontroly a regulace užívání médií dětmi. Důležitou část pak tvoří reflexe možných změn v rodičovské mediaci v souvislosti s pandemií.
The topic of parental mediation, that is how parents mediate the media to their children, recedes into the background. At the same time, parents are the ones who are key figures in children's development and children's guides in the media world. The aim of this work is to focus on parents and how they use the media in education and what are the motives and strategies of their parental mediation. During the preparation of this study, the social situation changed significantly due to the onset of the COVID-19 pandemic. With it came a number of changes in families, including in the area of media use. Based on this social change, I decided to incorporate this factor into my study and find out whether this situation brought any changes in the level of parental mediation, or what. Based on semi-structured interviews that I conducted with parents from eight families of children aged 4-10, I find out how parents use the media in their upbringing, what leads them to do so, what rules they set in the family and what are the ways of controlling and regulation use children's media. An important part is the reflection of possible changes in parental mediation in connection with the pandemic.