Instagramové účty médií v kontextu zpravodajských hodnot
Instagram Accounts of The Media in The Context of the News Values
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127651Identifiers
Study Information System: 215245
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Jirků, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Instagram, zpravodajské hodnoty, fotožurnalismus, média, sociální sítě, fotografieKeywords (English)
Instagram, news values, photojournalism, mediae, social sites, photographyTato diplomová práce se zaměřuje na téma instagramových účtů mediálních společností kontextu zpravodajských hodnot. Nahlíží na způsoby, jakým zvolené mediální koncerny pro své instagramové účty, a jaké zpravodajské hodnoty jsou pro ně při volbě příspěvků zásadními. Cílem popsání specifik instagramových obsahů. S využitím kombinace kvantitativní obsahové analýzy instagramových příspěvků sledovaných mediálních účtů a kvalitativních strukturovaných rozhovorů se správci a editory profilů českých mediálních redakcí snaží zodpovědět výzkumné otázky a potvrdit či Ze závěrů práce vyplývá, že prostředí Instagram je v pro zpravodajské organizace značně konkurenční tlakem na rychlost a atraktivitu sdělení. Zpravodajská média proto využívají pro své účely různé možnosti, které jim účet na Instagramu umožňuje tak, aby své publikum, či přitáhl vzorku však nelze potvrdit existenci napříč převládajících zpravodajských hodnot, či univerzálních příspěvků a témat, které by média na Instagramu využívaly.
This diploma thesis focuses on the topic of Instagram accounts of media companies in the context of news values. It studies how selected media companies choose their content for Instagram accounts, and what news values are crucial to them when picking their posts. The aim of the work is the analysis of the dominant news values and the description of the specifics of Instagram contents. Using a combination of quantitative content analysis of Instagram posts of monitored media accounts and qualitative structured interviews with administrators and editors of Czech media newsrooms profiles, the author tries to answer research questions and confirm or disprove the hypotheses. The conclusions of the thesis show that the Instagram environment is highly competitive for news organizations with pressure on the speed and attractiveness of their posts. Therefore, the news media use various opportunities, which their Instagram account allows them, to satisfy their audience or attract new followers. However, the monitored sample does not confirm the existence of cross-prevalent dominant news values, or universal posts or topics that would be used by the media on Instagram.