Strategie platformy Netflix a návyky konzumace obsahu uživatelů
Strategy of the Netflix platform and habits of content consumption of users in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127559Identifiers
Study Information System: 229205
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
VOD platformy, streamovací služba, Netflix, chování uživatelů, participativní kultura, algoritmická kultura, binge-watchingKeywords (English)
VOD platfroms, streaming services, Netflix, user behavior, participative culture, algorithmic culture, binge-watching1 Abstrakt Tato diplomová práce se věnuje tématu video on demand platforem a je blíže zaměřena na jednu z hlavních celosvětově dostupných platforem spravovanou společností Netflix. V práci je popsána historie vzniku této služby a základní principy a teorie, na základě kterých tato služba funguje. Pozornost je věnována fungování této platformy na území České republiky a postupnému vývoji uživatelského rozhraní a rozšíření katalogu titulů za účelem získání větší pozornosti českého publika. Výzkumná část práce poskytuje vhled do způsobu užívání platformy českými uživateli, konkrétně mezi studenty ve věku 20-27 let. Na základě kvalitativního šetření mezi uživateli bylo prozkoumáno období a způsoby, jakými se Netflix dostal do povědomí uživatelů, jakými způsoby uživatelé získávali přístup k video obsahům před založením účtu na Netflixu a jak tato platforma ovlivnila jejich zvyky konzumace seriálů a filmů. Výzkum byl zaměřen také na vnímání nabízeného obsahu, na formu a cenu předplatného a na uživatelskou přívětivost a funkce platformy. Cílem výzkumu bylo také zjistit, kolik času uživatelé sledováním filmů a seriálů tráví a za jakých okolností tuto aktivitu vyhledávají. Část výzkumu se zabývala také změnami v užívání streamovací služby v době pandemie covid-19, která více či méně ovlivnila běžné fungování životů...
This diploma thesis deals with the topic of video on demand platforms and is more closely focused on one of the main worldwide available platform managed by Netflix. The thesis describes the history of the service and the basic principles and theories on the basis of which this service works. Attention is devoted to the functioning of this platform in the Czech Republic and the development of the user interface and expansion of the catalogue in order to gain more attention from the Czech audience. The research part of the thesis provides insights into the way how the platform is used by Czech users, specifically among 20-27 years old students. The qualitative survey examined the period and ways of how Netflix became known among the users, how users gained access to video content before subscribing Netflix and how the platform influenced their series and movie consumption habits. The research also focused on the perception of the offered content, on the form and price of the subscription and on the user-friendliness and functionality of the platform. The other aim of the research was to find out how much time users spend watching movies and series and in which situations they are looking for this activity. Part of the research also looked at changes in the use of the streaming service during the...