Trendy české televizní cestopisné publicistiky v letech 2010 - 2020
Trends in Czech TV Travel Series Between the Years 2010 - 2020
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/127511/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127511Identifiers
Study Information System: 223766
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Groman, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Cestopis, televizní pořad, Česká televize, celebritizace, stereotypizace, turistický pohledKeywords (English)
Travel shows, television programmes, Czech TV, celebritization, stereotypization, Tourist gazeDiplomová práce Trendy české televizní cestopisné publicistiky v letech 2010-2020 mapuje typologii a hlavní vývojové trendy cestopisných pořadů uvedených na České televizi mezi lety 2010-2020. Hlavním cílem práce je představit kategorie českých televizních cestopisných pořadů a popsat způsoby, jakými je v nich oslovován divák. V teoretické části se práce zabývá definicí televizní cestopisné publicistiky a problematikou celebritizace a celebrifikace. Díky představení konceptu turistického pohledu identifikuje problematické aspekty televizních cestopisných pořadů, ať už jde o stereotypizaci zobrazovaného prostředí nebo komercionalizaci obsahu. Po metodologické části práce je představeno tematické rozdělení českých cestopisných pořadů. Hlavní část práce se zaměřuje na představení pěti typologických kategorií cestopisných pořadů uvedených v České televizi. Na základě analýzy náhodně vybraných epizod pořadů popisuje nejdůležitější specifika české produkce televizních cestopisných pořadů mezi lety 2010-2020 a identifikuje nejzásadnější vývojové tendence tohoto žánru.
The Trends in Czech TV Travel Series Between the Years 2010-2020 diploma thesis outlines the typology and main trends in travel series that premiered on Czech public broadcast television channels between 2010 and 2020. The aim of this thesis is to introduce categories of Czech TV travel series and describe how the viewer is addressed. In the theoretical section, the terms such as TV travel journalism and the issue of celebritization and celebrification are defined. By introducing the concept of the Tourist Gaze, the problematic aspects of TV travel series are defined, be it the stereotypization of a displayed environment or the commercialization of its content. Following the methodology section, the thematical classification of Czech TV travel series is presented. In turn, the main part of the thesis focuses on establishing five typological categories of the travel series. After analysing several randomly selected episodes of the programmes, the thesis then sums up the most important peculiarities of Czech public broadcast production of travel series between the years 2010-2020 and identifies the most crucial development trends within the genre.