Přímá volba prezidenta republiky v českém mediálním prostředí
Direct presidential election in the Czech media environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127478Identifiers
Study Information System: 215280
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Cebe, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Miloš Zeman, Karel Schwarzenberg, Jiří Drahoš, prezidentské volby, česká média, kvantitativní obsahová analýzaKeywords (English)
Miloš Zeman, Karel Schwarzenberg, Jiří Drahoš, presidential elections, Czech media, quantitative content analysisPředkládaná diplomová práce na téma Přímá volba prezidenta republiky v českém mediálním prostředí si klade za cíl objasnit, jak vybrané internetové zpravodajské portály (iDnes.cz, iRozhlas.cz, Novinky.cz, Blesk.cz) referovaly o druhých kolech přímé volby hlavy státu v letech 2013 a 2018. Teoretická část práce je rovna definici teoretických konceptů, jakými jsou mediální obraz, mediální produkt či reprezentace. Rovněž pojednává o okolnostech uzákonění přímé volby prezidenta a z toho plynoucích dopadech na společnost. V analytické části pak budou za pomoci kvantitativní obsahové analýzy zkoumány články z vybraných serverů v konkrétním období, což by ve výsledku mělo mimo jiné objasnit, jakým způsobem se média rozhodla přistoupit k této nové instituci.
The presented diploma thesis on the topic Direct election of the President in the Czech media environment aims to clarify how the selected internet news portals (iDnes.cz, iRozhlas.cz, Novinky.cz, Blesk.cz) reported on the second rounds of the direct election of the head of state in years 2013 and 2018. The theoretical part of this work focuses on the definition of theoretical concepts, such as media image, media product or representation. It also deals with the factors of the enactment of the direct election of the president and the resulting impact on society. In the analytical part, articles from selected servers in a specific period will be examined with the help of quantitative content analysis, which should, among other things, clarify how the media decided to approach this new institution.